۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نگاهی به آمار کودکان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برابر سالنامه آماری آموزش‌وپرورش

اتحادیه آزادکارگران ایران

نگاهی به آمار کودکان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برابر سالنامه آماری آموزش‌وپرورش

📌بخش اول

✍️جعفر ابراهیمی

دوره ابتدایی

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در دوره ابتدایی ۸ میلیون و ۲۳ هزار و ۷۶۴ دانش‌آموز ۶ تا ۱۱ ساله دختر و پسر در مناطق شهری و روستایی مشغول به تحصیل بوده‌اند. بیشترین تعداد دانش آموزان در استان تهران (شهر تهران ۵۷۲۳۴۵ دانش‌آموز و شهرستان‌های استان تهران ۴۸۹۰۷۰ دانش‌آموز) مشغول به تحصیل بوده و بعد از تهران، استان خراسان رضوی ۷۲۵ هزار و ۱۲۰ نفر در رتبه دوم قرار دارد و کمترین تعداد دانش‌آموز در این دوره متعلق به استان ایلام با ۵۶ هزار و ۸۴۵ دانش‌آموز است. در استان سیستان و بلوچستان ۴۵۸ هزار و ۴۶۵ دانش‌آموز مشغول به تحصیل بوده‌اند.

بنا بر آمار رسمی آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ، ۲۱۰ هزار و ۲۲۱ کودک در سن ۶ تا ۱۱ سال از آموزش بازمانده‌اند از این تعداد ۱۱۳ هزار و ۳۹۶ کودک پسر و ۹۶ هزار و ۸۲۵ نفر دختر هستند. در تمام پایه‌های سنی از ۶ تا ۱۱ ساله تعداد کودکان بازمانده از تحصیل پسر از دختر بیشتر است بیشترین میزان بازماندگی به کودکان در سن ۷ سالگی به تعداد ۲۷ هزار و ۸۱۲ نفر تعلق دارد.

بر اساس تفکیک استانی بیشترین کودکان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند در این استان ۴۲ هزار و ۸۴۴ کودک ۶ تا ۱۱ ساله در مدرسه حضور ندارند تقریباً به ازای هر ده کودک یک کودک در این بازه سنی در مدرسه حضور ندارد. در استان تهران ۳۱ هزار و ۹۶۵ کودک هدر این بازه سنی در مدرسه نیستند و رتبه سوم به استان خراسان رضوی با ۲۸ هزار و ۱۹۹ کودک بازمانده از تحصیل تعلق دارد.

همچنین در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، ۹۹ هزار و ۸۵۴ دانش‌آموز در دوره ابتدایی ترک تحصیل‌کرده‌اند در اینجا نیز رتبه اول ترک تحصیل به استان سیستان و بلوچستان با تعداد ۱۷ هزار و ۱۴۴ دانش‌آموز تعلق دارد و رتبه دوم با ۱۲ هزار و ۴۲۲ دانش‌آموز به استان خراسان رضوی و رتبه سوم با ۹ هزار و ۱۳۰ دانش‌آموز به استان خوزستان تعلق دارد.

با توجه به مجموع آمار بازمانده از تحصیل در سن ۶ تا ۱۱ و دانش آموزان ترک تحصیلی درمجموع در دوره ابتدایی ۳۱۰ هزار و ۷۵ کودک از تحصیل و حضور در مدرسه محروم هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها