۹ فروردین, ۱۴۰۳

بازنشر “بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تعرض دوباره به معیشت جامعه از طریق افزایش نرخ بنزین” به تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸

 

#آبان_ادامه_دارد
#آبان۹۸
#تعرض_به_معیشت_مردم
#خیزش_سراسری

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تعرض دوباره به معیشت جامعه از طریق افزایش نرخ بنزین

شروع بامداد ۲۴ آبانماه به یکباره نرخ بنزین سه برابر افزایش پیدا کرده و به لیتری ۳۰۰۰ تومان رسید. برای هر خودروی شخصی ماهانه ۶۰ لیتر و برای خودروهای تاکسی ۴۰۰ لیتر سهمیه با نرخ ۱۵۰۰ تومان مشخص گردیده است. با یک احتساب ساده میتوان دریافت که حداقل ۱۵۰ درصد اصلیترین حامل انرژی سیستم حمل و نقل افزایش قیمت یافته است و بر کسی پوشیده نیست که گران شدن بنزین به این میزان به معنای افزایش نرخ حمل و نقل و به تبع آن رشد شدید نرخ کالاهای اساسی مصرف روزانه خانواده ها است.

همین چند روز گذشته آقای روحانی در استان کرمان اعلام کرد که بیشتر از هجده میلیون خانوار از مجموع بیست و چهار میلیون خانوار در کشور زیر پوشش بسته های حمایتی قرار خواهند گرفت و مبالغی به صورت ماهانه به خانواده ها پرداخت خواهد شد. با این ادعا که دولت قصد حمایت اقتصادی از دهک های پایین جامعه را دارد یکی از بزرگترین تعرض های اخیر را به سفره و معیشت مردم و در رأس آن طبقه کارگر کلید زدند.
همزمان با این افزایش قیمت بنزین، مبالغ ناچیزی را نیز به عنوان بسته حمایتی به خانواده ها اعلام نموده اند که به خیال خود سوپاپ اطمینانی در مقابل اعتراض جامعه باشد.

آزادسازی یکباره قیمت بنزین آن هم بدون درنظرداشت تأمین بسترهای اصلی سیستم حمل و نقل عمومی و با توجه به وخامت شدید وضعیت اقتصادی جامعه که اکثریت مردم و طبقه کارگر ایران با دستمزدهای بیش از پنج برابر زیر خط فقر در حال گذران زندگی هستند را قطعاً نمی توانند به عنوان حمایت از اقشار پایین جامعه حقنه کنند.

شش ماهه اول سال ۹۸ را تماماً به تعرض و سرکوب جامعه بخصوص کارگران و فعالین جنبش مطالباتی مردم ایران پرداختند و ده ها و صدها تن از فعالین این عرصه ها را دستگیر و به احکام طویل المدت زندان و شلاق محکوم نمودند تا بتوانند تعرضات جدید اقتصادی را به جامعه تحمیل نمایند.

با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس و نیاز حکومتگران به ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات، اینگونه تحمیل فشار اقتصادی مضاعف نشان از درماندگی و ورشکستگی اقتصادی دولت دارد. در مدت اخیر بارها اعلام کرده اند که افزایش سطح حقوق کارمندان دولت برای سال آینده تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود و این بدان معناست که برای افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده نیز میزانی مشابه را در نظر خوهند داشت.

افزایش سه برابری نرخ بنزین قاعدتاً به افزایش هزینه حمل و نقل و خدمات عمومی منجر خواهد شد و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت محصولات غذایی و تمامی مایحتاج روزانه خانواده ها خواهیم بود.

از همین روست که پس از چند ماه افزایش سرکوبها و تعرض همه جانبه نیروهای امنیتی و نهاد قضایی باز از دیروز عصر و چندین ساعت پیش از اعلام افزایش نرخ بنزین در بسیاری از اماکن نیروهای سرکوبگر پلیس حضور پیدا کرده و چهره بسیاری از شهرها رنگ حکومت نظامی به خود گرفته بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن افزایش قیمت بنزین و حمله دوباره به معیشت آحاد جامعه، افشای تعرض اقتصادی سرمایه داران حاکم را که هر روزه در حال وقوع است بیشتر از قبل وظیفه خود خواهد دانست و اعلام می نماید که طبقه کارگر ایران به همراه جنبش عظیم مطالباتی مردم تلاش برای تغییرات بنیادین را تنها راه مقابله دربرابر تعرضات سیستماتیک حاکمان سرمایه دار می داند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۴ آبانماه ۹۸

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها