۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

اعتراض راننده‌های استیجاری شرکت توزیع برق گیلان به پایین بودن دستمزدها

اعتراض راننده‌های استیجاری شرکت توزیع برق گیلان به پایین بودن دستمزدها

حدود ۱۸۰ نفر از رانندگان استیجاری که با خودروی خود در اجاره شرکت توزیع برق گیلان هستند، به پایین بودن دستمزد و مزایای دریافتی خود اعتراض دارند.
این رانندگان می‌گویند که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار برای جابجایی و انتقال سیمبانان فعالیت داریم. حقوق و مزایایی که طبق قرارداد بابت دستمزد از پیمانکار دریافت می‌کنیم، کافی نیست و کفاف زندگی و حتی مخارج خودروهای ما را نمی‌دهد.
آنها افزودند: خودروهای استیجاری وانتبار هستند و راننده‌ها روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت در شرایط سخت و در جاده‌های خاکی کوهستانی و مناطق جنگلی گیلان به ازای دریافت ۶ میلیون و۲۰۰ هزارتومان در ماه کار می‌کنند. درواقع راننده‌های این خودروها فاقد دستمزد هستند و آنچه پیمانکار بخش خصوصی به ازای مزد به آن‌ها پرداخت می‌کند فقط اجاره بهای خودروهاست که آنهم تامین کننده هزینه‌های جاری خودروها نیست.
طبق اظهارت یکی از رانندگان، همه هزینه‌های جاری خودروها حتی پول بنزین برعهده راننده است و پیمانکار هزینه‌های اضافه بابت مخارج خودروها را به راننده‌ها پرداخت نمی‌کند.
این کارگر با اشاره بر اینکه پیش از این قرارداد راننده‌ها با کارفرمای اصلی (شرکت توزیع برق گیلان) بود و در حال حاضر حدود چهار سال است که به پیمانکاری تبدیل وضعیت شده‌ایم، از تلاش بی‌نتیجه راننده‌های استیجاری برای تبدیل وضعیت خود گفت: راننده‌های استیجاری پیمانی شرکت توزیع برق گیلان مدعی هستند که شرکت واسطه‌ای که به بهانه تامین نیرو وارد منطقه عملیات انتقال برق شده‌اند عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد.
طبق اظهارت یکی دیگر از راننده‌ها؛ پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران راننده خودروهای استیجاری عمل نمی‌کند. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها صرفا برای دور زدن قانون تاسیس شده‌اند.
این کارگر راننده گفت: به عنوان نمونه همکاران راننده چهار سال حق عیدی و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند. در عین حال حق ماموریت و برخی دیگر از مزایا را نمی‌گیرند و اگر هم می‌گیرند بسیار کم است. فیش حقوقی و برگه قرارداد کار هم ندارند. همچنین پایان سال به بهانه عقد قرارداد جدید از کارگران راننده بدون تسویه حساب کامل امضاء گرفته می‌شود.
او با بیان اینکه مدیریت شرکت باید هر ماهه مطالبات مزدی ما را به همراه اجاره بهای خودروها پرداخت کند، افزود: مدیران و مسئولان منطقه می‌توانند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران راننده قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران بشوند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها