۹ فروردین, ۱۴۰۳

به دسیسه چینی علیه کارگران گروه ملی فولاد پایان دهید

به دسیسه چینی علیه کارگران گروه ملی فولاد پایان دهید

بی مقدمه لازم می دانیم درباره اتفاقات و مسائل روزهای اخیر مطالبی را با شما همکاران گرامی و عزیز در میان بگذاریم.

دشمنان طبقه کارگر باز هم به تکاپو افتاده اند تا نهاد جاسوسی و تشکیلات ضد کارگری «شورای اسلامی کار» را در گروه ملی و بالای سر کارگر گروه ملی مسلط نمایند.

دو سال پیاپی استقامت کارگران گروه ملی فولاد در برابر این توطئه، برهم زدن بساط انتخابات شورا توسط ما و هشدارهای ما گویا فراموششان شده که یک بار دیگر سودای استقرار شورای اسلامی را در سر می پرورانند.

ما قبل تر در همین کانال به تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۹ گفته بودیم که «شورای اسلامی کار» سنخیتی با منافع کارگران ندارد و جاسوسانِ این تشکل ضد کارگری نمی توانند با یک انتخابات نمایشی دارای پایگاه رسمی در شرکت شوند اما با این همه مدیریت بی عرضه و بی لیاقت گروه، مدیرکل کار استان و باقی هم قطارانشان گویی تمایل دارند تا مجددا خروش کارگران آگاه و متحد گروه ملی را ببینند و ضربتی دیگر نوش کنند.

در این بین آنگونه که از ظواهر امر پیداست گروه قلیلی از همکاران که طی روزهای اخیر دست به اعتراضات و برگزاری تجمعات زده اند، به بهانه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پذیرفته اند که برای تشکیل جاسوسخانه «شورای اسلامی کار» همکاری نمایند. 

ما قبلا به این عده از همکاران توضیح داده بودیم که طرح مطالبه طبقه بندی مشاغل به معنای موافقت با ایجاد «شورای اسلامی کار» است و بنابراین باید در طرح خواسته ها و مطالبات مان دقت کنیم تا به قول خود همین دوستان و همکاران مبادا در دام و تله قدیمی اما پوسیده این توطئه گرفتار شویم با این حال همچنان این عده کوبیدن بر طبل تهی اجرای طبقه بندی را ادامه داده و در پیام های اخیر در کانال تلگرامی خود بطور ضمنی با این مسئله موافقت کرده اند.

این موضوع برای ما کمی عجیب می نماید که چگونه همین عده از همکاران قبل از اعتراضات اخیرشان با تشکیل شورای اسلامی مخالف بودند و میگفتند که ماهیت این شورای ضد کارگری به گونه ای است که مجبور به قبول و پذیرش هرگونه شرط و شروط دیکته شده از جانب مدیریت خواهند بود (برگرفته از کانال کارگران گروه ملی فولاد، تاریخ هفدهم فروردین ۱۴۰۱) حال چگونه پس از انتشار مطلبی با عنوان “تقاضای مدیرکل کار استان خوزستان از کارگران گروه ملی فولاد ایران” در برخی رسانه ها که گفته است: من به کارگران عزیز این شرکت توصیه می‌کنم در بحث تشکیل یک شورای اسلامی کار در این مجموعه همت داشته باشند و همراهی کنند تا این مجموعه نیز تشکلی رسمی و قانونی داشته باشد اکنون به یکبار تغییر عقیده داده و موافق این امر شده اند!

دوستان و همکاران گرامی

فریب وعده وعیدها و تبلیغات بی پایه درباره طرح طبقه بندی را نخوریم.

این طرح در صورت اجرایی شدن نه تنها افزایش ریالی چندانی برایمان به دنبال نخواهد داشت بلکه حتی در مواردی به کاهش دریافتی ما نیز منجر خواهد شد.

در این جا ذکر چند نکته برای آگاهی همکاران عزیز از نحوه اثرگذاری طرح فریبنده طبقه بندی را ضروری می دانیم.

نکته اول آن است که بر اساس ماده ۴۸ قانون‌کار، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای مشخص شدن شرح شغل و حد وظایف کارگر، به منظور جلوگیری از بهره‌کشی و سوء استفاده صورت می گیرد تا حقوق کمتری به کارگر داده نشود و نه چیز دیگری.

 دومین نکته این است که در دستورالعمل مربوط به نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارگران مشمول قانون کار به صراحت آمده است که مزایای این طرح برای آن دسته از کارگرانی است که حداقل مزد را دریافت می کنند. بنابراین باید توجه داشت که ما کارگران گروه ملی جزو دسته حداقل بگیر نیستیم و اجرای این طرح تاثیر چندانی برای ما به دنبال نخواهد داشت.

و سوم این که برابر مقررات و دستورالعمل اجرایی این طرح، تمامی مزایایی نظیر حق جذب ، سختی کار ، فوق العاده شغل که تا قبل از طرح طبقه بندی مشاغل در کنار مزد ثابت پرداخت می شده است به دلیل منظور نمودن امتیازها در ارزیابی شغلی دیگر پرداخت نمی گردد. با این تعریف امکان حذف برخی آیتم های مزدی پس از اجرای طرح برای اکثر ما وجود دارد.

ضروری است که همکاران گرامی برای آشنایی بیشتر با طرح طبقه بندی مشاغل، نحوه اجرای آن و میزان اثرگذاری آن بر دستمزدها، کمی وقت گذاشته و با یک جستجوی ساده اینترنتی آگاهی خود از این طرح را افزایش دهند.

کلیه جداول امتیازات و گروه بندی های بیست گانه این طرح و مبالغ پایه پرداخت مزد سنوات بر اساس سابقه کاری مربوط به همین امسال در سایت های مختلف موجود است که مطالعه دقیق آن به همگی ما کمک خواهد کرد تا تصمیم درست تری در این باره بگیریم.

دوستان و همکاران گرامی

ما کارگران گروه ملی فولاد سالهاست همانند دیگر هم طبقه ای هایمان تحت شدیدترین ستم ها و تبعیض و استثمار قرار داشته ایم. برای تغییر شرایط مان سالهاست با مافیاهای گوناگون قدرت و ثروت مبارزه کرده ایم و در این راه تجربه های ارزنده ای داریم.

اکثریت آگاه کارگران گروه ملی کوچکترین توهمی نسبت به دولت و این وزیر و آن وزیر و یا جلسات شورای تامین و نهادهای ضد کارگری نداشته و نداریم. ما بخوبی میدانیم باید در برابر منافع ضد کارگری کارفرما و دولت متحد باشیم نه این که سرخم کنیم و چشم به درهای بسته اتاق جلساتی داشته باشیم که می دانیم از دل آن سیاست هایی اتخاذ می شود که باعث تشدید وخامت وضع موجود و فقیر تر شدن بیشتر ما شده و می شود.

آلترناتیو ما به جای طرح طبقه بندی، دستمزدی برابر و بالای خط فقر و مسکن و امکانات رفاهی برای خود و برای تمام کارگران و کارمندان و بازنشستگان است.

ما داشتن تشکل مستقل و انتخابات آزاد را حق قانونی و اساسی خود و همه کارگران می دانیم و قطعا برای انجام آن کوشش و تلاش خود را به کار خواهیم بست.

ما قاطعانه اعلام می کنیم همچون سال های قبل تحت هیچ شرایطی اجازه انجام فرایند تشکیل «شورای اسلامی کار» را نخواهیم داد و در مقابل این ترفند و دسیسه ها متحدانه خواهیم ایستاد.

🔸برگرفته از کانال تلگرامی صدای مستقل کارگران فولاد اهواز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها