۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تقاضایِ افزایش سن بازنشستگی؛ نقشه شومی دیگر برای کارگران!

تقاضایِ افزایش سن بازنشستگی؛ نقشه شومی دیگر برای کارگران!

بحران در صندوق‌های بازنشستگی و یا به عبارت بهتر سقوط این صندوق‌ها بخصوص صندوق تامین اجتماعی به سمت ورشکستیْ دیگر بر همه آشکار شده است. یکی از دلایل عمده این ورشکستی بدهی‌های انباشته شده دولتهای مختلف در طی چهل سال گذشته بخصوص به صندوق تامین اجتماعی است. اما مژده! مژده! که آقای سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید حل این مسئله را پیدا کرده است! 

افزایش سن بازنشستگی! او در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما میگوید: “امسال در صندوق بازنشستگی کشوری، ۳۰ درصد افرادی که بازنشسته می‌شوند زیر ۵۰ سال سن دارند، درحالی‌که در دنیا درباره بازنشستگی در سنین ۶۴ تا ۶۶ سالگی بحث می‌شود و باعث می‌شود منابع رفاهی کشور بیشتر به سمت پرداخت مستمری‌های بازنشستگی حرکت کند. از جمله مهم‌ترین قوانینی که باید تغییر کنند، سن و سابقه بازنشستگی است که باید به استاندارد جهانی برسد.”

بر طبق قوانین فعلی جمهوری اسلامی ” بازنشستگی با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه برای آقایان, و ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه برای خانمها نیز یکی دیگر از اشکال بازنشستگی است که مشمولان این بند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته میشوند.” 

اما از نظر سجاد پادام ۳۰ سال کارکردن کافی نیست. کارگران باید ۱۵ سال دیگر کارکنند یعنی حق بیمه بپردازند تا از ورشکستی صندوق‌های بازنشستگی جلوگیری کنند! بنا بر گفته دست اندرکاران حکومتی تاکنون بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می‌شود سالانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به این بدهی اضافه شود. بنا بر گفتهِ همین دست اندرکارانْ سازمان تامین اجتماعی به سرعت در حال سوق یافتن به سمت ورشکستگی است. در چنین اوضاع و احوالی است که جناب پادام بجای آنکه بسراغ دولت برود که چرا بدهی‌های خود را به صندوق‌های بازنشستگی نمیدهد خواهان افزایش سن بازنشستگی کارگران میشود. واقعا شرم آور است!

همچنین باید اضافه کنیم که توسل پادام به “استاندارد جهانی” برای افزایش سن بازنشستگی نیز یک فریبکاری و تلاش مذبوحانه‌ای بیش نیست. در کشورهای غربی نیر هر کارگری  بعد از سی سال سابقه کار میتواند با دریافت کامل حق بازنشستگی بازنشسته شوند حتی اگر به سن ۶۰  سالگی نیز نرسیده باشند. اینکه دولتهای سرمایه‌داری در کشور و یا کشورهایی بتوانند سن بازنشستگی را افزایش دهند یا نه، بستگی به توازن قوا بین کارگران از یکطرف و کارفرمایان و دولتهای حامی آنها از طرف دیگر دارد. 

آنچه مسلم است کارگران و بازنشستگان در مقابل این نقشه شومِ افزایش سن بازنشستگی ساکت نخواهند بود و با تمام قوا به مقابله با آن خواهند پرداخت. 

 

 🔸 هیئت تحریریه رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها