۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

یک‌سوم ایرانیان شیر و لبنیات را از سفره خود حذف کرده‌اند

یک‌سوم ایرانیان شیر و لبنیات را از سفره خود حذف کرده‌اند

وزارت بهداشت:

یک‌سوم ایرانیان شیر و لبنیات را از سفره خود حذف کرده‌اند

📌خطر پوکی استخوان و کوتاهی قد ایرانیان را تهدید می‌کند

زهرا عبداللهی، مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت، گفت: «حدود یک‌سوم ایرانیان، یا مصرف شیر و لبنیات را تا حد زیادی کاهش داده‌اند یا آن را به‌طور کامل از سفره خود حذف کرده‌اند.»
او با اشاره به پیامدهای کاهش مصرف شیر و لبنیات افزود: «در سال‌های آتی این نگرانی وجود دارد که با افزایش شدید قیمت شیر و لبنیات و حذف این گروه غذایی مهم از سفره بسیاری از مردم، ایرانیان رفته‌رفته با تبعات ناشی از کمبود کلسیم از جمله سوءتغذیه در کودکان و نوجوانان، اختلال در رشد، کوتاهی قد و پوکی استخوان مواجه شوند.»
یافته‌های یک کار مطالعاتی در وزارت بهداشت که سال ۱۳۹۹ انجام شد، نشان داد که ۳۰ درصد ایرانیان مصرف شیر را به‌شدت کاهش داده‌ یا به‌طور کامل آن را حذف کرده‌اند. همچنین بر اساس این مطالعه، حدود ۲۶ درصد ایرانیان ماست را از سفره خود کنار گذاشته‌اند. پنیر نیز از سفره حدود ۲۰ درصد جمعیت ایران حذف شده است.
زهرا عبداللهی با اشاره به نتایج این مطالعه، به خبرگزاری رکنا گفت: «با توجه به اینکه این مطالعه ابتدای سال ۱۳۹۹ انجام شد و در یک سال و نیم اخیر نیز قیمت شیر و لبنیات به شکل محسوسی افزایش یافت، بنابراین اکنون به‌جرات می‌توان گفت که حدود یک‌سوم ایرانیان یا مصرف شیر و لبنیات را تا حد زیادی کاهش داده یا آن را به‌طور کامل از سفره خود حذف کرده‌اند.»

کمبود کلسیم، سوء‌تغذیه در کودکان، اختلال رشد، کوتاهی قد، پوکی استخوان و شکستگی استخوان در سالمندان از جمله پیامدهای کاهش مصرف شیر و لبنیات‌اند که زهرا عبداللهی به آن‌ها اشاره کرده است.
این مقام وزارت بهداشت در ادامه، درباره تداوم افزایش قیمت شیر و لبنیات هشدار داد و گفت: «اگر قیمت شیر و لبنیات بازهم افزایش یابد و تعداد بیشتری از ایرانیان نتوانند این مواد غذایی مهم را در سبد غذایی روزمره خود نگه دارند، قطعا جامعه ما با تبعات زیادی از نظر سلامتی مواجه خواهد شد که یکی از این تبعات، بدون شک از بین رفتن سلامت دندان و افزایش آمار پوسیدگی دندان در میان ایرانیان خواهد بود.»
او با بیان اینکه مصرف روزانه شیر و لبنیات برای تمام اشخاص ضروری است، تاکید کرد: «برخی افراد از جمله مادران باردار و کودکان و نوجوانان در سن رشد، حتی باید روزانه بیشتر از دو واحد شیر یا لبنیات مصرف کنند.»
به گفته عبداللهی، تبعات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، افزایش آمار بیکاری، رشد قیمت مواد غذایی و تورم سنگین، کاهش مصرف شیر و لبنیات در میان دهک‌های درآمدی پایین جامعه را در پی داشته و این در حالی است که شیر و لبنیات منبع کلسیم‌اند و مصرف کلسیم از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
پیش‌تر جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران، گفته بود که سرانه مصرف شیر در ایران به حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلو در سال رسیده؛ در حالی‌ که سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۳۵۰ کیلوگرم است. در خبری دیگر، علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، از کاهش ۵۰ درصدی مصرف لبنیات در ایران در سال‌های اخیر خبر داده بود.
در سال جاری (۱۴۰۰) قیمت شیر سه بار افزایش یافت و به دنبال آن، نرخ محصولات لبنی نیز رشد صعودی یافت. با این‌ حال، فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که هم‌زمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت شیر باز هم بیشتر می‌شود.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها