۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

تراژدی جرثقیل سونگون/ اتفاق یا ترور؟!

video
play-sharp-fill

مطلب ارسالی از طرف کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان به اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

🔹 تراژدی جرثقیل سونگون/ اتفاق یا ترور؟!

ساعت ۱۳ تاریخ ۱۳/۹/۱۴۰۰ دو هزارو پانصد نفر کارگر معترض معدن سونگون(پنجمین روز اعتصاب) در مسیر بازگشت از راهپیمایی ده کیلومتری اعتراضی داخل مجتمع در حال بازگشت هستند.
ناگهان یک جرثقیل حامل تیرآهن با سرعت بالا در مسیر سرازیری ظاهر شده و مستقیم داخل جمعیت معترض می تازد ، بدون هیچ گونه علائم اخطاری(بوق ، چراغ و …)
با عکس العمل سریع جمعیت فورا مسیر باز شده و این عزرائیل ده چرخ بسان یک معجزه بدون هیچ تلفاتی از میان انبوده حمعیت گذشته و در محوطه کارخانه متوقف می شود ، کارگران شعار بی شرف بی شرف سر میدهند چون اکثریت گمان میکنند این کار زیر سر کارفرمایان می باشد ،
عده ای برگشته و میخواهند راننده را گرفته و درس عبرتی بدهند ولی لیدرهای راهپیمایی با زحمت فراوان جلوی افراد خشمگین را گرفته و مانع ایجاد درگیری و آشوب میشوند.
حال این تراژدی خطرناک که ممکن بود به قیمت جان چندصد نفر تمام شود، از دو دیدگاه قابل بررسی میباشد
دیدگاه اول(نظریه شرکت مس):
از آنجایی که مسیر سرازیری و پیچ بوده و محدودیت دید داشته وجرثقییل هم حامل بار بوده، راننده به محض دیدن جمعیت داخل جاده حول شده و به علت سرعت بالا و نداشتن مهارت کافی ، نتوانسته دنده معکوس کشیده و کامیون را مهار کند.
دیدگاه دوم(نظر اکثر جمعیت حاضر در صحنه):
هیچ کامیون حامل بار در آن مسیر سرازیری و پیچ ، با آن سرعت حرکت نمیکند و راننده کاملا به مسیر و جزئییات آن آشنا بوده است .
و پس از عبور از میان جمعیت بدون هیچ تصادفی در میان کامیونها فرمان گرفته و متوقف شده است .
بنابراین این اتفاق به نظر اکثر جمعیت حاضر که راننده سنگین میباشند، یک ترور دسته جمعی از طرف مافیای پیمانکاران و بورژوای حاکم بر معادن بوده
تا پس از عکس العمل خشن معترضین به راننده و کامیون در محوطه کارخانه ، اغتشاش ایجاد کرده و با گسیل ساختن نیروهای ضدشورش، سرکوب اعتصاب کنندگان شروع شده و نمایندگان و لیدرهای این حرکت اعتراضی به اتهام : راه انداختن راهپیمایی بدون مجوز و خطرناک  و اغتشاش ، محکوم و حذف شوند.
و  بزرگترین اعتصاب و اعتراض کارگری معادن ایران به نحو أحسن ، به نفع کارفرما و برای همیشه خاتمه یافته و من بعد أحدی جرأت اعتراض به سیستم بورژوازی حاکم در معادن منطقه را نداشته باشد.
جو حاکم در میان کارگران معترض حاکی از آنست که در صورت ادامه روند پرونده سازی و تهدید کارگران و لیدرهایشان و عدم پیگیری وعده ها توسط مسئولین زیربط آرامش به معدن باز نخواهد گشت.
*  شایان ذکر است که شرکت های پیمانکاری در جریان اعتراضات اخیر کارگران ، پرونده های متعددی علیه  نمایندگان قانونی و منتخبین کارگری در مراجع قضایی (با همکاری بعضی از مسئولان معلوم الحال منطقه ای) تشکیل داده اند تا با ارعاب و تهدید مانع تحقق حقوق قانونی و  مصوب کارگران شوند  *

🔸 معدنچی یولداش

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها