۹ فروردین, ۱۴۰۳

به گفته یک نماینده مجلس، دولت برنج خارجی را ۱۷۰ درصد گران‌تر به مردم می‌فروشد

به گفته یک نماینده مجلس، دولت برنج خارجی را ۱۷۰ درصد گران‌تر به مردم می‌فروشد

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم ایرانی بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است، اما نگاهی به آمارهای گمرک نشان می‌دهد که همین برنج با نرخ حدودی ۳۳ هزار تومان به کشورهای دیگر صادر می‌شود. صادرات برنج ایرانی با قیمت‌ پایین در حالی‌ است که مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند برای جبران کسری برنج داخلی و تعدیل قیمت‌ها، برنج خارجی وارد می‌کنند، اما برخی فعالان صنفی و نمایندگان مجلس اذعان کرده‌اند که واردات برنج برای دولت سود دارد و به همین دلیل، قیمت برنج داخلی را افزایش می‌دهد.

به گفته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در ۱۰ ماه نخست سال جاری، بیش از یک‌ میلیون و ۱۳۴ هزار تن برنج به ارزش ۹۷۵میلیون و ۷۳۸ هزار دلار وارد ایران شد. در مقابل نیز هزار و ۷۳۱ تن برنج ایرانی به کشورهای دیگر صادر شد که ارزش آن دو میلیون و ۳۰۱ هزار دلار بود. این مقام گمرک ایران اعلام کرد کشورهایی مثل اتریش، اردن، استرالیا، استونی، اسلواکی، افغانستان، امارات، بریتانیا، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، دانمارک، رومانی، سوییس، عراق، فنلاند، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، مالزی، نروژ، هلند مقصدهای صادرات برنج نیمه‌سفید ایرانی بوده‌اند. از این میان، کانادا، عراق، آلمان، ترکیه و استرالیا پنج کشور اصلی واردکننده برنج ایرانی بودند.

صادرات برنج ایرانی به کشورهای دیگر در حالی خبرساز شد که پیش‌تر وزارت جهاد کشاورزی مدعی شده بود به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر و کاهش تولید برنج داخلی، قیمت‌ها افزایش یافته‌اند؛ اما بررسی گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که برنج‌ ایرانی که در بازار داخلی با قیمت‌ حدودی کیلویی ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود و با قیمتی کمتر از کیلویی ۳۵ هزار تومان به کشورهای دیگر می‌رود. بر اساس این گزارش، میانگین قیمت برنج صادراتی در ۱۰ ماه گذشته، ۱.۳۲ دلار بود؛ در صورتی‌ که متوسط قیمت ۲۵ هزار تومان برای دلار در نظر گرفته شود، قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی حدود ۳۳ هزار تومان می‌شود.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها