۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

بیانیهِ کانون صنفی فرهنگیان گیلان به مناسبت روز جهانی معلم و اعتراض به سرکوب خونین اعتراضات

بیانیهِ کانون صنفی فرهنگیان گیلان به مناسبت روز جهانی معلم و اعتراض به سرکوب خونین اعتراضات.

به نام آن که جان را فکرت آموخت
همکاران گرامی!
۱۳ مهر مطابق با ۵ اکتبر، روز جهانی معلم را در میهن عزیزمان در شرایطی به شما عزیزان “خجسته باد” می گوییم که  همه ی ما به واسطهِ اتفاقات اخیر نگران و غصه داریم.
بر کسی پوشیده نیست که جامعهِ ما روزهای دشوار و پرتلاطمی را سپری می کند.
مطابق با رسم هر ساله، شعار روز جهانی معلم در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) چنین در نظر گرفته  شده است:
«تحول آموزش از معلمان آغاز می‌شود»
چه کسی است که نداند منظور از تحول در آموزش که قرار است از معلمان آغاز شود، تحولی است که علی الاصول باید منجر به اعتلاء و  تضمین کرامت انسان ها بشود.
لازم به گفتن نیست که اگر قرار براین است که این مهم از معلمان آغاز شود، پس تردید نباید کرد  که سیاست های کلان جامعه باید امکان و فرصت به انجام رساندن چنین تحولی را به معلمان بدهد.
مگر می  شود با این همه تضییقاتی که در حق معلم روا داشته می شود، از او انتظار داشت که بتواند رسالتش را به درستی انجام دهد؟!!
ما معلمان سال هاست که با تشخیص این وظیفه و قائل شدن چنین رسالتی برای خودمان، به اشکال مختلف قانونی و مسالمت آمیز مطالبهِ چنین فرصتی را از حاکمیت تقاضا کرده ایم. ولی متأسفانه هرگز گوش شنوایی که بتواند و بخواهد فریاد های دلسوزانه و دادخواهانهِ ما را بشنود، پیدا نکرده ایم.
علیٰ رغم هشدارهای مشفقانه و دلسوزانهِ ما،  آنقدر نشنیدند و بی توجه ماندند که کار را به اینجا رساندند. به جایی که امروز با توجه به آنچه که در جامعهِ ملتهب مان می گذرد و با توجه به خسارات جبران ناپذیری که به جامعه تحمیل شده است، دیگر توان و اشتیاق تکرار مطالبات صنفی مان را هم نداریم.
چرا که از طرفی به این نتیجه رسیده ایم که در حاکمیت اراده ای برای عمل به وعده ها و اجرای قانون وجود ندارد و از طرف دیگر امروز احساسات و عواطف مان از خسارات وارده و خشونتی که متعاقب مرگ جانگداز مهسا(ژینا) امینی بر جامعه مستولی شده است، به شدت جریحه دار است.بعلاوه  تألمی  که به سبب از دست رفتن جان های  جوانان این مرز و بوم در پی اعتراضی مسالمت آمیز به فشارها و تضییقات اعمال شده ایجاد شد، بقدری آزار دهنده است که نه تنها اکثریت قریب به اتفاق مردم میهن ما،  که جهانی را متأثر ، غمگین و برافروخته کرده است.در نتیجه وضعیت بغرنجی در جامعه ما ایجاد شده است که تبعاتش به روشنی مشخص نیست.
به دنبال وضعیت پیش آمده که اعتراضات، تقریبا به همهِ شهرهای کشور گسترش یافت، علاوه بر این که متأسفانه تعدادی جان باختند، تعداد زیادی از جوانان، به ویژه دانشجویان و دانش آموزان معترض بازداشت شده اند.
نگرانی از زندانی شدن همکاران مان، رسول  بداغی، جعفر ابرهیمی، محمد حبیبی، اسماعیل عبدی و بسیاری دیگر به دنبال طرح  مطالبات صنفی کم بود، که نگرانی بازداشت دانش آموزان و دانشجویان نیز به آن افزوده شد؟
به گفته ی جانشین فرماندهِ سپاه پاسداران، میانگین سنی بازداشت شدگان 15 سال است.
فاجعه  و مایهِ شرمساری نیست ؟!
آیا راه دیگری جز اعمال خشونت و بازداشت برای مواجهه با اعتراضات شان وجود ندارد یا شما نمی شناسید؟
کافی بود در این سال ها به بخش حقوق ملت در قانون اساسی که مغفول مانده عمل می کردید و آزادی های مصرّحه در آن را محترم می شمردید و به اجرا در می آوردید.
حالا که کار به اینجا رسیده و چنین وظیفه ای در روز جهانی معلم به ما معلمان، یادآوری شده، بهتر می دانیم که در راستای انجام رسالت مان، یک بار دیگر با گوشزد کردن وظایف مسئولان، رسالت آموزشی خود را در ارتباط با آنها به انجام برسانیم.
به آنها توصیه می کنیم قبل از این که بیشتر از این دیر شود،
به سرکوب معترضان پایان دهید  و بازداشت شدگان و معلمان زندانی را آزاد کنید.
از خانواده ی کشته شدگان اتفاقاتی که اخیرا رخ داده، دلجویی به عمل آورید .
علل و عوامل جان باختن مهسا امینی و جانباختگان دیگر را پیگیری کنید.
با رعایت قانون، تمام حقوق مصرّحه و به ویژه حق اعتراض و تجمع را برای شهروندان محترم شمارید.
باشد که آرامشی منطقی به جامعه بازگردد که در غیر این صورت هر پایانی می تواند متصور باشد.

با امید به بهروزی 📗
کانون صنفی فرهنگیان گیلان
۱۴ مهر ۱۴۰۱

🔻این جنبش را سر بازایستادن نیست

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها