۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویە در محکومیت احکام قضایی

اتحادیه

بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویە در محکومیت احکام قضایی علیه فعالین آموزش به زبان مادری و حکم صادره علیه زهرا محمدی

گلستان تک‌گل خواستنی نیست

کشورهایی با تنوع ملیت، قومیت فرهنگ و زبان گوناگون، به طور طبیعی در طی سالیان متمادی و به درازای تاریخ بشری، تابلویی زیبا برای نمایاندن این همه زیبایی بوده‌اند و آنانکه این موهبت را قدر دانسته‌اند، در استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای پیشرفت و آبادانی دیار خود بیشترین همراهی را از جانب قشرهای مختلف مردم، داشته‌اند. اما در صورتی که به هر دلیل یکی از گروههای قومی، نژادی درون یک کشور از جانب سیاست‌ورزان مورد بی‌مهری و تبعیض واقع شوند، علاوه بر محروم شدن کشور از ظرفیت و توانایی‌های بالقوه ایشان زمینه‌ی ایجاد نارضایتی‌ها نیز فراهم می‌شود.

درک درست شرایط، شناخت دقیق ویژگی‌های متنوع گروههای مختلف شهروندان یک کشور و تلاش برای حفظ حقوق طبیعی آنان از اصلی‌ترین وظایف حاکمان است. ذوب نمودن تمامی تنوع‌ها در فرهنگ غالب و تلاش برای یک شکل درآوردن جامعه، سیاستی کاملآ شکست خورده است که پیمودن راه رفته چیزی جز دوری باطل عاید رهروان نمی‌نماید.

با وجود همه‌ی تاییدات علمی مبنی بر لزوم #آموزش_به_زبان_مادری ( حداقل در سال‌های ابتدایی مدرسه ) و همچنین نص صریح قانون اساسی در اصل ۱۵، تا کنون به دلایل مختلف و با امنیتی کردن موضوع، در طول این سال‌ها اراده‌ی جدی برای توجه به این ابتدایی‌ترین حق طبیعی ملت کورد دیده نشده و همچنان شاهد آموزش اجباری کودکان ابتدایی به زبانی غیر کوردی هستیم.

در این شرایط، و با درک درست واقعیت‌های جامعه، آنچه را که وظیفه‌ی قانونی دولت و نهادهای رسمی زیر مجموعه‌ی آن است را افراد و انجمن‌های مردم‌نهاد، داوطلبانه به دوش کشیده و آنچه را که سازمان‌ها و ادارات متولی آموزش عمدا یا سهوا به ورطه‌ی فراموشی سپرده‌اند، با جان و دل پذیرفته‌اند و عملا در اجرای قانون بدون هیچ چشم داشتی مشارکت نموده‌اند.

انجمن‌های مردم‌نهادی که #آموزش_زبان_کوردی را بر عهده گرفته‌اند هدفی جز خدمت به مردم خود و آگاهی بخشی عمومی نسبت به یادگیری زبان مادری، نداشته و ندارند اما آنچه جای حیرت و تاسف عمیق است به جای قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان عملا با احکام قضایی سنگین، ناعادلانه و خلاف قانون روبرو می‌شوند که نمونه آن محکومیت خانم #زهرا_محمدی به ۵ سال حبس می‌باشد.

انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویه این نوع برخوردها با فعالین #آموزش_زبان_کوردی را قویا محکوم نموده و خواستار متوقف شدن این رویه‌ی ناروا در صدور حکم علیه #زهرا_محمدی می‌باشد.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها