۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

در نتیجه جراحی اقتصادی دولت، نرخ تورم ماهانه خرداد از ۱۲ درصد عبور کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت کالاهای خوراکی در خرداد ۱۴۰۱ از افزایش سرسام‌آور بهای نان و غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، روغن، میوه و سبزیجات، خشکبار، قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها حکایت دارد. در این میان، روغن نباتی با ۲۴۷ درصد و روغن مایع با بیش از ۲۳۳ درصد، نسبت به ماه قبل بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در گروه نان و غلات نیز ماکارونی بیش از ۵۶ درصد، شیرینی خشک بیش از ۲۷ درصد و رشته آش نزدیک به ۲۶ درصد گران‌تر از ماه قبل شدند.

در خرداد ۱۴۰۱، قیمت مرغ ماشینی حدود ۳۳ درصد، گوشت گوساله ۱۶ درصد و گوشت گوسفند بیش از هفت درصد گران‌تر از اردیبهشت بود.

در گروه لبنیات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پنیر پاستوریزه ایرانی با ۵۵.۷ درصد بود. در گروه میوه‌ها، نیز خربزه بیش از ۳۱ درصد و هلو ۲۲ درصد گران‌تر از ماه قبل بودند. در گروه سبزیجات و حبوبات، نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به هویج‌فرنگی با ۲۸.۵ درصد، بادمجان با ۱۳.۸ درصد و سیب‌زمینی با ۱۳.۵ درصد بود.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز سس مایونز با ۲۷.۷ درصد و قند با ۱۸.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران آشکار می‌کند که تورم خرداد ۱۴۰۱ برای قشر کم‌درآمد دو برابر بیشتر از قشر پردرآمد بود. بر اساس این گزارش، نرخ متوسط تورم برای دهک‌های کم‌درآمد ۶۴ درصد و برای دهک‌ پردرآمد ۴۹ درصد بود.

گزارش پیشین این مرکز نیز که اوایل تیرماه منتشر شد، نشان می‌داد که نرخ تورم ماهانه خرداد بیش از ۱۲ درصد بوده که بالاترین میزان تورم ماهانه تاکنون است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها