۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سفسطه بازی های رییس مجلس در باره مصوبه افزایش سنوات سن بازنشستگی!

سفسطه بازی های رییس مجلس در باره مصوبه افزایش سنوات سن بازنشستگی!

✍ مرتضی شریفی

از همان روز ۲۸ آبان که این مصوبه به تصویب رسید جنگ و دعوا در میان دست اندرکاران حکومتی شروع شد. در حالیکه قالیباف، بدروغ ادعا نمود که ” آقایانِ شاغلِ ورودیِ ۱۴۰۳ به بعد برای بازنشستگی باید ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن و بانوان شاغل ورودی همین سال باید ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن داشته باشند”، عضو کمسیون اقتصادی گفت این مصوبه دارای “ابهاماتی” است چون براساس این مصوبه یک شخص باید تا ۴۲ سال کار کند، تا بازنشسته شود. البته در همین جا باید یادآوری کنیم که این سفسطه بازی ها و یا به عبارت بهتر این دروغگویی مفتضحانه رییس مجلس و انکار به اضافه شدن بیش از دوازده سال به سنوات سن بازنشستگی برای شاغلان ورودی سال ۱۴۰۳ در زمانی صورت گرفت که عده ای از دست اندرکاران حکومتی، نمایندگان مجلس، اقتصاددانان نزدیک به حکومت با این مصوبه مخالفت کردند. شاید سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آنجاییکه اعلام کرد اگر این مصوبه تصویب شود باعث “اعتراضات گسترده” در کشور خواهد شد دلیل اصلی همه مخالفت ها را بیان کرد. براستی کارگران و دیگر مزدبگیران چاره ای بجز مبارزه با این مصوبه ای که قصد بهره کشی از “جنازه” آنها را کرده ندارند! کارگران باید یک صدا و متحد نگذازند عده ای دزد و غارتگر و با قوانین دوران برده داری این چنین زندگی و شرافت انسانی آنها را به سُخره بگیرند
برای نشان دادن و افشای سفسطه بازی ها و دروغگویی ها قالیباف کافی است نگاهی به خود مصوبه به خصوص به بند پنج آن بیندازیم. در این بند میخوانیم:
بند ۵: بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.
راستش اگر رییس جمهور ۶ کلاسه در ترجمه این بند به اعداد و ارقامْ این چنین یاوه گویی میکرد ما آنرا به حساب بی سوادی او میگذاشتیم و به او توصیه میکردیم که “رییسیِ ۶ کلاسه برگرد برو تو حوزه”! از آنجاییکه ما میزان سواد قالیباف را نمیدانیم! برای یک بار هم که شده، در اینجا یک محاسبه سرانگشتی ریاضی برایش انجام میدهیم تا شیرفهم شود که بر طبق این مصوبهْ دوازده سال و نیم به سن بازنشستگی تازه واردان اضافه میشود و نه پنج سال آنطوریکه او میگوید.
بر طبق قانون کار فعلی جمهوری اسلامی سن بازنشستگی سی سال است. حال بر حسب این مصوبه جدید، تازه واردان علاوه بر این سی سال باید هر سال پنج ماه هم بیشتر کار کنند که میشود ۳۰×۵ = ۱۵۰ ماه. خوب جناب قالیباف تا حالا شیرفهم شدید! حالا اگر ما این ۱۵۰ ماه را برحسب سال حساب کنیم میشود دوازده سال و نیم. نهایتا آنکه اگر این دوازده سال و نیم را به عدد سی سال اضافه کنیم میشود چهل و دو سال و نیم. یعنی اگر فردی به تازگی بیمه شده باشد، باید ۴۲.۵ سال کار کند تا بازنشسته شود نه ۳۵ سالی که عالیجناب میفرمایید!
واقعیت آنست که این دروغ گویی و سفسطه بازی قالیباف پدیده تازه ای در میان دست اندرکاران حکومتی نیست. رییس جمهور را ببینید که چه دروغ های شاخ داری در مورد ساختن یک میلیون خانه برای مردم سرهم کرد! وزیر کار را ببیند که چگونه با چاپلوسی توام با دروغ و سفسطه بازی راه را برای افزایش سن بازنشستگی هموار کرد؛ وزیری که در مصاحبه های تلویزیونی مرتبا از افزایش میانگین نرخ امید به زندگی صحبت میکرد، بازنشستگی در ۵۵ سالگی را “ظلم” دانسته و بالاخره حرف آخرش را زد و گفت ۷۰ سالگی “سن مناسبی” برای بازنشستگی است.
در اینجا جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که علیرغم هر اختلافی که دست اندرکارانی حکومتی ممکن است با همدیگر داشته باشند در نهایت حفظ این نظام چپاولگر است که همه آنها را بدور خود جمع میکند. بی جهت نیست که مستقیم و غیر مستقیم بهمدیگر هشدار میدهند که این مصوبه “در راستای منافع نظام نیست” نه آنکه این مصوبه قصد مکیدن شیره جان کارگران تا دم مرگ را دارد؛ ضد انسانی و مصوبه ای قرون وسطایی است.
اما در اردوی مقابل، میلیون ها کارگر و دیگر مزدبگیران و اقشار زحمتکش هستند که برای برچیدن این نظام تا دندان فاسد روزشماری میکنند و هرچه زمان میگذارد کارگران و حقوق بگیران تازه ای به میدان مبارزه میآیند. این روزها صدای اعتراض پرستاران، ماماها و کارکنان رسمی شرکتهای نفت و گاز و همچنین تجمعات اخیرالاستخدام های وزارت نفت است که جان و انرژی تازه ای با خود به این اردوی کار میلیونی آورده است.
مصوبه افزایش سنوات سن بازنشستگی بار دیگر ضرورت اعتراضات سراسری و میلیونی را برای مقابله متحد و همبسته با این سیستم غارتگر و تا بن دندان فاسد را در پیش روی همه مردم کارگر و زحمتکش گذاشته است. باید با اعتصابات و تظاهرات سراسری به مقابله با این مصوبه و حکومت حامی و مجری چنین مصوبات قرون وسطایی رفت!

✍ مرتضی شریفی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها