۹ فروردین, ۱۴۰۳

سقوط قدرت خرید مواد غذایی به نصف میزان سال ۹۶

سقوط قدرت خرید مواد غذایی به نصف میزان سال ۹۶

بنابر گزارش یک پژوهشگر اقتصادی، قدرت خرید عمومی مواد غذایی عامه مردم در سال ۱۴۰۱ به کمتر از نصف سال ۱۳۹۶ خواهد رسید که در کنار افزایش هزینه‌های دیگر (مانند افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره خانه) سال سختی را برای عامه مردم و به ویژه حقوق‌بگیران و بازنشستگان رقم خواهد زد.

به نقل از پایگاه خبری فرارو، احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: براساس داده‌های مرکز آمار، قیمت مواد غذایی نسبت به سال ۱۳۹۶، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴.۶۴ برابر و در اسفند ماه ۱۴۰۰ به میزان ۵.۴۲ برابر افزایش یافته است.

 اگر افزایش عمومی دستمزدها در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳ برابر سال ۱۳۹۶ در نظر گرفته شود، قدرت خرید عمومی مواد غذایی نیروی کار نسبت به کل سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۵ درصد و در پایان این سال به میزان ۴۵ درصد تنزل یافته است.

در اوایل سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۳۹۶، قیمت جهانی مواد غذایی ۶۳ درصد برابر بالا رفته که برای اقلامی مانند روغن خوراکی که بخش اعظم آن وارداتی بوده، به مراتب بیشتر است.

در همین مدت قیمت وارداتی دلاری نهاده‌های دامی نیز که صرف تولید لبنیات، تخم مرغ و گوشت میشود نیز حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

نتیجه رشد بیش از ۶۰ درصدی قیمت جهانی اقلام مواد غذایی و نهاده های دامی و در سوی دیگر ۷.۲ برابر شدن ارز تخصیص یافته به این اقلام موجب افزایش ۱۱.۷ برابری قیمت این اقلام در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۶ (بر اساس قیمت‌های فروردین ماه ۱۴۰۱) خواهد شد.

با توجه به این که شاخص قیمت مواد غذایی (مرکز آمار) نسبت به سال ۱۳۹۶ در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴.۶۴ برابر نسبت به سال ۱۳۹۶ بالا رفت، می توان انتظار داشت که در صورت استمرار شرایط کنونی، نرخ تورم مواد غذایی رکورد تاریخی بالای ۶۰ درصدی را در سال ۱۴۰۱ تجربه کند.

نظر به این که میانگین دستمزد نیروی کار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۵ برابر بالا رفته است، قدرت خرید عمومی مواد غذایی عامه مردم در سال ۱۴۰۱ به کمتر از نصف سال ۱۳۹۶ خواهد رسید که در کنار افزایش هزینه‌های دیگر (مانند افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره خانه)، سال سختی را برای عامه مردم و به ویژه حقوق‌بگیران و بازنشستگان رقم خواهد زد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها