۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

عضو اتاق بازرگانی: با روند فعلی باید منتظر تورم سه رقمی باشیم!

عضو اتاق بازرگانی: با روند فعلی باید منتظر تورم سه رقمی باشیم!

«با همین روندی که اکنون وجود دارد، تورم ادامه می‌یابد و اگر با نظام بانکی جهانی تعامل نکنیم و نتوانیم اقتصاد خود را رو به جلو حرکت دهیم باید منتظر تورم ۳ رقمی باشیم».

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی درباره روند افزایش قیمت کالاها در بازار علی رغم سیاست دستوری وزارت صمت برای کاهش قیمت‌ها گفت: قیمت‌ها افزایش می‌یابد چون عواملی موثر در قیمت تغییراتی در آنها ایجاد کرده بنابراین نمی‌توان گفت که خود به خود قیمت‌ها بالا رفته است. برای مثال در مورد قیمت سیب‌زمینی و پیاز، وقتی هزینه‌های یک کشاورز و عوامل موثر در تولید و توزیع محصول او از جمله کرایه حمل ونقل و هزینه‌های مغازه‌ای که این محصول را عرضه می‌کند، افزایش می‌یابد، به دنبال آن قیمت سیب‌زمینی و پیاز هم افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اینها عوامل موثر در افزایش قیمت است که زنجیره‌وار به هم وصل است و در تاریخ مدون ما از دوره امیرکبیر تاکنون هیچ‌گاه با دستور دولت هیچ کالایی ارزان نشده‌ است. هروقت هم دولت فشار آورده، کالاها به بازارهای زیرزمینی رفته‌اند و بعد به صورت کالای سیاه عرضه شده‌اند.

وی با بیان اینکه، تعبیری که دولت به عنوان تنظیم بازاربرای خود دارد، تنظیم بازار نیست و با داغ و درفش نمی‌توان قیمت‌ها را تغییر داد، ادامه داد: چون دولت از بالا نگاه می‌کند و همه عوامل موثر در بالا رفتن یک کالا را می‌تواند ببیند، بر عوامل موثر اثر بگذارد و آن را به تعدیل برساند. یا از طریق عواملی که دارد کالایی را عرضه و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا روی آن بتواند قیمت را اعمال کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها