۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

مدیریت مجتمع مس سونگون ورزقان علیرغم وعده‌ها حاضر به بازگرداندن کارگران اخراجی به کار نشده است

مدیریت مجتمع مس سونگون ورزقان علیرغم وعده‌ها حاضر به بازگرداندن کارگران اخراجی به کار نشده است

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مدیریت مجتمع مس سونگون ورزقان همچنان مانع از‌ ورود بیش از ۷۰ نفر از کارگران به معدن می‌شود‌.

برخلاف وعده‌های مدیریت مجتمع مس سونگون و مقامات دولتی استان و‌ شهرستان برای تحقق خواسته‌ی کارگران و همچنین آزادی و بازگشت به کار تعدادی از همکاران بازداشتی در تاریخ ۱۸ تیرماه که منجر به پایان اعتصاب کارگران شد، نهادهای امنیتی به بازداشت گسترده کارگران دست زدند و حدود ۴۰ نفر از کارگران را دستگیر کرده و پس از بازداشت‌های چندین روزه با وثیقه‌های ۵۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد کردند. همچنین شرکت در روز ۲۶ تیرماه با مسدود کردن کارت تردد بیش از ۳۰ نفر دیگر از کارگران، مانع از ورود آنها به معدن شد.

تاکنون هم کارگران بازداشتی و هم کارگران اخراج شده که تعدادشان به بیش از ۷۰ نفر میرسد اجازه ورود به شرکت را پیدا نکرده‌اند.

این کارگران که در استخدام شرکت‌های مبین و آهن‌آجین هستند سوابق کاری از ۱۵ تا ۲۵ سال دارند.

در روزهای گذشته تلاش کارگران اخراجی بی‌نتیجه مانده و مدیریت معدن حاضر به بازگرداندن آنها به سر کار نشده است.

در روزهای اخیر مدیر مجتمع مس سونگون هم تغییر کرده است. اما نه مدیریت جدید و‌ نه معاون استاندار، نه نماینده مجلس و‌ نه فرماندار که وعده‌ی آزادی و‌ بازگشت به کار کارگران و تحقق خواسته‌های آنان را داده بودند حاضر به اجرای این وعده‌ها نشده‌اند.

کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان که تعدادشان به ۳۰۰۰ نفر میرسد و در بخش استخراج مشغول به کار هستند، تاکنون برای خواست همسان‌سازی حقوق‌ و دیگر مطالبات‌شان چندین بار دست به اعتصاب و‌اعتراض زده‌اند، اما کارفرما و پیمانکاران حاضر به تحقق خواسته‌ی کارگران نشده و درمقابل دست به سرکوب آنان زده‌اند.

کارگران شرکتهای پیمانکاری شاغل در این معدن در تماس با اتحادیه آزاد کارگران ایران عنوان کرده‌اند چنانچه همکاران اخراجی به کار بازگردانده نشوند، تلاش خواهند کرد تا همراه با خانواده‌های‌شان دست به اعتراض بزنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها