۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

هشدار کمیته حقوق کودک به جمهوری اسلامی: به کشتار کودکان پایان دهید

هشدار کمیته حقوق کودک به جمهوری اسلامی: به کشتار کودکان پایان دهید

🔸کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد روز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن نقض فاحش کودکان از سوی از مقامات جمهوری اسلامی، خواستار پایان فوری کشتن و بازداشت آنها شد.

🔸در این بیانیه با اشاره به کشته‌شدن دست‌کم ٢٣ کودک و نوجوان از جمله یک کودک ١١ ساله در اعتراضات سراسری، گفته شده است که برخی از این کودکان با گلوله مستقیم نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و برخی دیگر زیر شکنجه جان باخته‌اند.

🔸طبق بیانیه، بسیاری از خانواده‌های داغدار گفته‌اند تحت فشار نیروهای امنیتی مجبور به اعتراف ساختگی مبنی بر خودکشی فرزندان‌شان شده‌اند.

🔸این کمیته بازداشت دانش‌آموزان و شکنجه برخی از آنها و نیز بیانیه اخیر وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با انتقال برخی از دانش‌آموزان به مراکز روانشناختی به منظور تادیب‌شان و همچنین اخراج انتقام‌جویانه شمار زیادی از دبیرستانی‌ها را مایه نگرانی خوانده است.

🔸کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد در ادامه بیانیه مصرانه از جمهوری اسلامی خواسته به تعهدات حقوق بشری خود به‌ویژه در چارچوب کنوانسیون حقوق کودک پایبند باشد و در این چارچوب از حق حیات کودکان تحت هر شرایطی محافظت کند.

🔸احترام به حق آزادی بیان و اعتراضات مسالمت‌جویانه کودکان از جمله دختران و توقف توسل به استفاده از زور از دیگر تعهداتی است که این نهاد وابسته به سازمان ملل به جمهوری اسلامی یادآور شده است.

🔸کمیته حقوق کودکان سازمان ملل در پایان بیانیه خود ضمن تاکید بر لزوم بررسی جامع و مستقلانه موارد نقض حقوق کودکان توسط مقامات جمهوری اسلامی گفته است همچنان به رصد وضعیت ایران و تلاش‌هایش برای پایان دادن به نقض حقوق کودکان ایرانی ادامه خواهد.

🔻این جنبش را سر بازایستادن نیست

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها