۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کارگران فولاد قزوین ۴درصد هزینه بازنشستگی خود را از جیب پرداخت می‌کنند

کارگران فولاد قزوین ۴درصد هزینه بازنشستگی خود را از جیب پرداخت می‌کنند

کارگران کارخانه فولاد قزوین میگویند، همکارانی که به مرور متقاضی بازنشستگی هستند تمام هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت می‌کنند.
شماری از کارگران کارخانه فولاد قزوین گفتند: به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مشکلات، کارفرما فعلا پرداخت هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، را برعهده نمی‌گیرد و ما کارگران مسئولیت پرداخت آن را برعهده داریم.
کارگران این کارخانه که تعدادی از آنها طی سال‌های گذشته بازنشسته شده‌اند، مدعی‌اند که به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مشکلات، ۴ درصد هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت کرده‌اند.
به گفته یکی از کارگران بازنشسته فولاد قزوین؛ کارگران بعد از بازنشستگی برای دریافت این هزینه از کارفرما؛ سال‌ها باید منتظر بمانند یا با شکایت در مراجع قانونی این هزینه را به مرور بازگردانند.
طبق اظهارات یکی از آنها؛ هزینه بازنشستگی (با مشاغل سخت و زیان‌آور) هر یک از آن‌ها که سه تا ۴ سال پیش بازنشسته شده‌اند آن زمان حدودا ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بود که با فروش طلا و لوازم غیرضروری زندگی‌شان تامین شده است اما کارگرانی که هم اکنون بازنشسته می‌شوند حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان باید از جیب هزینه کنند.
این کارگر درباره حضور پیمانکاران بهره‌بردار در کارخانه فولاد قزوین گفت: چندین سال است به دلیل مشکلاتی که در کارخانه فولاد قزوین ایجاد شده این واحد از سوی اداره ورشکستگی به چند شرکت بهربردار واگذار شده است. بنابراین طبق قانون کارفرمای اصلی ضامن اجرای تعهدات پیمانکار در قبال کارگران است و باید همه مطالبات کارگران ازجمله ۴ درصد سخت و زیان‌آور را از پیمانکار وصول کند.
او گفت: متاسفانه اغلب پیمانکارانی که در این واحد و سایر واحدها موقتا فعالیت دارند دیون کارگران را پرداخت نمی‌کنند بنابرین کارگران پیمانکاری مشاغل سخت و زیان‌آور برای استفاده از بازنشستگی پیش از موعد به مشکل برمی‌خورند و بعد از سال‌ها هیچ دسترسی به پیمانکار ندارند.
طبق اظهارات وی؛ به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه پرداخت کنند.
او در ارتباط با پیگیری کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور از پیمانکاران نیز افزود: به هیچ وجه قانونی نیست که این کارگران را که در مواردی در طول زمان اشتغال با چندین شرکت پیمانکاری مختلف قرارداد داشته‌اند؛ برای وصول ۴ درصد حق بیمه اضافی به سراغ شرکت‌های پیمانکاری فرستاد. بنابراین تمام تعهدات پیمانکاری که با کارفرمای اصلی تسویه کرده است، برعهده کارفرماست و کارفرما باید این تعهدات را برآورده کند که یکی از مهمترین آن‌ها، اجرایی شدن دقیق آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها