۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

کارگران پیمانکاری شهرداری رودبار: پیمانکار شش ماه دستمزدهایمان را پرداخت نکرده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان ماه‌هاست حقوق معوقه دارند. کارگران شهرداری رودبار می‌گویند پیمانکار مدعی است منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق در اختیار ندارد و در حال حاضر بیش از دو میلیارد تومان از شهرداری طلبکار است.

بنابه گزارش‌های منتشرشده، حدود ۵۵ کارگر شهرداری رودبار در استان گیلان تحت مسئولیت شرکت در شهرداری کار می‌کنند که از شش ماه پیش معوقات مزدی آن‌ها در سال گذشته و جاری پرداخت نشده است.

جمعی از کارگران شهرداری رودبار در اینباره گفتند، مهمترین نگرانی حال حاضر کارگران این مجموعه و سایر کارگرانی که در این شرکت مشغول به کار هستند، این است که مطالبات معوقه خود را قبل از خروج پیمانکار دریافت کنند.

به گفته کارگران شهرداری رودبار با وجود آن‌که پیمانکار فعلی تا ۲۰ مهرماه مهلت دارد، شهرداری در تکاپوی تغییر پیمانکار است.

یکشنبه ششم شهریور ۱۴۰۱ کارگران شهرداری رودبار جلسه‌ای با کارفرمای شرکت برای دریافت مطالبات خود داشتند، اما در این گزارش اشاره‌ای به نتیجه این جلسه نشده است.

این کارگران در ادامه هم‌چنین گفتند، در چندین سالی که آن‌ها زیر نظر پیمانکار مزبور مشغول فعالیت بودند، جدا از معوقات مزدی، برخی مزایای مزدی همانند حق سنوات و مرخصی را دریافت نکرده‌اند:
«مسئولان شهرداری باید قبل از خروج پیمانکار پیگیر پرداخت طلب ما کارگران باشند و با او تسویه حساب کنند چراکه اگر پیمانکار بدون پرداخت از مجموعه خارج شود، دست کارگران برای وصول مطالباتشان خالی می‌ماند.»

کارگران شهرداری رودبار با اشاره به این‌که خواستار حذف پیمانکار هستند و چرا شهردار با کارگران قراداد مستقیم امضا نمی‌کند، افزودند:

«حقوقی که از پیمانکار به عنوان شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم، کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد و بر اساس حداقل‌های قانون کار پرداخت می‌شود.»

در سال گذشته کارگران شهرداری رودبار چندین بار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه دست به اعتراض زدند.

کارگران شهرداری رودبار شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ در استان گیلان برای پنجمین روز متوالی دست از کار کشیدند و در برابر پارکینگ وسایل نقلیه موتوری شهرداری رودبار تجمع کردند.

آن‌ها برای شرکت پیمانکاری دارای قرارداد با شهرداری کار می‌کنند.
این کارگران شهرداری در شرایط همه‌گیری ویروس جدید کرونا ماه‌ها بدون پرداخت حقوق وظیفه خطرناک تمیزسازی و پاکسازی شهری و جمع‌آوری زباله را به گفته خودشان «با کمترین امکانات» برعهده داشتند.

این کارگران پیشتر در خصوص مشکلات معیشتی خود که این روزها بیش از پیش زندگی آن‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده، به ایلنا گفته بودند:

«کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست! در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تامین کند چه برسد به ما که پرداخت دستمزدهایمان ماه‌ها به تعویق افتاده است.»

مردادماه ۱۴۰۰ کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری رودبار بخشی از معوقات مزدی خود را (دو میلیون تومان) به صورت علی‌الحساب پس از تجمعات اعتراضی دریافت کردند.

ماه‌هاست که این کارگران به پرداخت قطره چکانی حقوق‌های خود اعتراض دارند و می‌گویند، بالا رفتن هزینه‌های زندگی باتوجه به معوق ماندن دستمزدها شرایطی را به وجود آورده که می‌شود گفت کارد به استخوان کارگران شهرداری رودبار رسیده و به معنای واقعی کلمه مستاصل شده‌اند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها