۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گرانی لباس وادار کرده تا مردم لباس‌های خود را تا حد بی رنگ شدن و پوسیدگی نگه دارند

گرانی لباس وادار کرده تا مردم لباس‌های خود را تا حد بی رنگ شدن و پوسیدگی نگه دارند

دیگر دیوار مهربانی با مردم نیازمند به لباس مهربان نیست. تا سال‌های گذشته در ماه‌های پایانی سال مردم هر لباس نسبتاً نو خود را بر دیوار مهربانی آویزان می‌کردند تا نیازمندی بتواند از آن استفاده کند. اما امسال هر دیوار مهربانی را که نگاه می‌کنید فقط چند تا میخ برروی آن خود نمایی می‌کند.

گرانی لباس وادار کرده تا مردم لباس‌های خود را تا حد بی رنگ شدن و پوسیدگی نگه دارند. برای همین با هر پارگی و نخ نما شدن بخشی از لباس به سراغ تعمیرکاران خُرد لباس می‌روند.

حالا کسب و کار تعمیرات لباس بیش از گذشته رونق پیدا کرده است. امروز در هرمحله‌ای چند تا مغازه مشغول تعمیر لباس مردم هستند. از تعویض زیب، دکمه و دوخت پارگی تا رنگرزی و رفو لباس!

تعمیر کار لباس برای تعمیر هر بخش ازیک لباس با تعرفه خود محاسبه و مبلغی را از مشتری دریافت می‌کند.
اغلب این تعمیرکاران همان پیراهن دوزانی هستند که از سر ناچاری و به دلیل گرانی پارچه و مزد دوخت کمتر مشتری به سراغشان می‌رود و مجبور به تعمیر لباس مشتریان شده اند.

صادق ملکی تعمیر کاران لباس یکی از مناطق مرکزی تهران در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: کار و کاسبی تعمیر لباس‌های کهنه بیشتر از سال قبل شده تا جایی که مردم برای تغییر حتی یک تا دو سایز، لباس‌های خود را پیش ما می‌آورند.

ملکی گفت: هیچ زمانی وضعیت کار تعمیر لباس تا این حد شلوغ نشده بود چراکه مردم توان مالی برای خرید لباس نو را ندارند و مجبور به تعمیر پوشاک کهنه خود شده اند.

این تعمیرکار لباس گفت: هرچند تعمیرات لباس بر اساس افزایش مواد لازم جهت تعمیرپوشاک، گران تمام می‌شود واین جریان باز هم برای مردم پُر هزینه تمام می‌شود، اما باز هم مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

ملکی با تأکید بر اینکه قیمت دکمه، نخ، سرویس چرخ، دستمزد کارگر، برق و اجاره بهای واحد‌های صنفی روز به روز گران‌تر می‌شود، گفت: افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت مواد و ملزومات مورد نیاز تعمیر لباس نسبت به سال گذشته باعث شده مردم هزینه بیشتری را برای تعمیرات لباس بپردازند.

وی ادامه داد: امسال با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال مردم تعمیرات بیشتری را به ما می‌سپارند و این شرایط شاید برای کاسب خوب باشد، اما از اینکه مردم نمی‌توانند لباس نو بخرند متأسف می‌شویم.

ملکی در پاسخ به این سوال که هزینه‌های تعمیر چگونه محاسبه می‌شود؛ گفت: نرخ تعمیرات بستگی به جنس و مدل لباس‌ها دارد. هرچقدر این لباس‌ها مدل دار‌تر و جنس آن‌ها متفاوت‌تر باشد قطعاً نرخ تعمیرات نیز تفاوت خواهد داشت.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها