۹ فروردین, ۱۴۰۳

گزارشی از ” برگزاری مراسم روز جهانی کارگر اول ماه مه در رشت

گزارشی از " برگزاری مراسم روز جهانی کارگر اول ماه مه در رشت

روز جمعه نهم اردیبهشت 1401 مراسمی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر در رشت برگزار گردید . در این مراسم ابتدا با بیان تاریخچه این روز يكي از فعالين كارگري به ریشه ها و علل ” حوادث کارگری ” پرداخت. او با اشاره به تاريخچه چهار آپريل كه روز عليه حوادث كار نام گرفته است، نگاهي به آمار حوادث كار در كشورهاي مختلف سرمايه داري كرده و اعلام كرد حوادث كار در تار و پود سرمايه داري تنيده شده است و هيچ كشوري از آن مصون نيست. هر چند در برخي كشورها همچون چين اين آمار به شدت نگران كننده است. اين فعال كارگري در ادامه با اشاره به آمار رسمي روزانه ٥ حادثه كار منجر به فوت در ايران، تاكيد كرد كارگران بخش ساختماني در معرض بيشترين ميزان حوادث كار هستن.
در ادامه مطلبي درباره ي شرايط پرستاران در ايران خوانده شد. در اين مطلب با اشاره به تفاوت فاحش نسبت پرستار به بيمار در ايران با استانداردهاي جهاني كه فشار سنگين كار براي پرستاران كه عمدتا زنان هستند را در پي دارد، به وضعيت متزلزل شغلي پرستاران پرداخته شد.
سخنران بعدي مراسم يكي از فعالين بازنشستگان بود كه در سخنان خود نگاهي داشت به مسيري كه جنبش بازنشستگان از آغاز تا كنون طي كرده است، او فراتر رفتن از خواست تطبيق حقوق بازنشستگان با ميزان تورم، و طرح تناسب حقوق بازنشستگي با سبد معيشت را نشانه اي از بلوغ اين جنبش شمرده و خواهان فراگير شدن اين خواست ميان ديگر اقشار طبقه كارگر شد.آخرين سخنران مراسم يكي از فعالين جنبش معلمان بود كه سخنان خود را با نگاهي به تاريخچه روز معلم و اينكه چگونه اين روز پس از انقلاب ٥٧ مصادره شد، شروع كرد و در ادامه به اعتراضات متشكل معلمان و روند سياسي شدن مطالبات و فراتر رفتن از خواسته هاي صنفي پرداخت. او با تاكيد بر اهميت شعارهاي ضد خصوصي سازي در ميان معلمان، خواهان پرداختن به مطالبات ديگر اقشار معلمان همچون معلمان مهد كودك، نهضت سواد آموزي،خريد خدمت و معلمان مدارس غير دولتي، شد. او همچنين به جاي خالي مطالبات خاص زنان از جمله خواست تعلق گرفتن حق عايله مندي وحق بيمه تكميلي براي اعضاي خانواده اشاره كرد. در قسمت پایانی برنامه با مشارکت همه شرکت کنندگان ، مسایل مختلف جنبش کارگری از جمله مسئله زباله سراوان گیلان به بحث و بررسی گذاشته شد .

” کمیته برگزای مراسم روز جهانی کارگر اول ماه مه / اردیبهشت 1401 – گیلان “

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها