۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گزارش کوتاهی از  اطلاعیه عفو بین المللی در رابطه با کشتار حکومت ایران در زهدان

گزارش کوتاهی از اطلاعیه عفو بین المللی در رابطه با کشتار حکومت ایران در زهدان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود تاکید کرد که براساس یافته‌های این سازمان در کشتار جمعه خونین خاش، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سیزدهم آبان ماه با شلیک گلوله جنگی به سوی مردم معترض، نمازگزاران و رهگذران دست‌کم ۱۸ نفر از جمله دو کودک را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کرده‌اند.

این سازمان افزود که شواهد جمع‌آوری شده حاکی است در پنج هفته گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به طور غیرقانونی و بی‌رحمانه از سلاح‌های مرگبار برای سرکوب مردم در اعتراض‌های پس از نماز جمعه سیستان و بلوچستان استفاده کرده‌اند.
بنابر اعلام عفو بین‌الملل از میان حداقل ۱۰۰ معترض، تماشاچی و نمازگزار کشته شده در سیستان و بلوچستان که این سازمان هویت آنها را ثبت کرده‌ است دست‌کم ۱۶ نفر «کودک» بوده‌اند و تعداد واقعی کشته‌شدگان «بسیار بیشتر» از این تعداد است.
شواهد جمع‌آوری شده از سوی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اکثریت کشته‌شدگان و زخمی‌ها مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند و اصابت گلوله به «سر، قفسه سینه و تنه» این افراد نشان می‌دهد که الگوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مبتنی بر استفاده از مهمات جنگی به قصد کشتن یا وارد آوردن آسیب جدی به معترضان است.

این سازمان با ذکر جزییات جمعه خونین خاش، افزود که پس از پایان نماز جمعه اهل سنت در مسجد الخلیل خاش، در حالی که مردم در حال ترک این مسجد بوده و جمعی نیز برای تظاهرات مسالمت‌آمیز به حرکت در آمدند «نیروهای امنیتی از بالای ساختمان فرمانداری
خاش» شروع به شلیک گلوله جنگی به سمت آنها کردند.
عفو بین‌الملل همچنین به سیاست جمهوری اسلامی در انکار و گذاشتن سرپوش بر کشتار مردم معترض اشاره کرد و افزود که به استناد شواهد، اسناد، و تصاویر و اطلاعات ثبت‌شده، نیروی امنیتی جمهوری اسلامی «تنها عاملانی» هستند که کشتار جمعه ۸ مهر زاهدان و جمعه ۱۳ آبان خاش نقش داشته‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها