۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

✍️ جوانمیر مرادی» نه پوتین، نه ناتو!

✍️ جوانمیر مرادی نه پوتین، نه ناتو

این شعاری است که بعد از یک هفته از زمان تجاوز نظامی ارتش روسیه به اوکراین توسط هزاران انسان ضد پوتین و ناتو در شهرهای آتن یونان و استانبول ترکیه سر داده شد. قبلا و همزمان با تجاوز ارتش روسیه، خود مردم انسان دوست و به تنگ آمده از دیکتاتوری پوتین تظاهرات های وسیعی را علیه این تجاوزگری و کشتار مردم اوکراین براه انداخته و همچنان ادامه دارد. هزاران نفر از تظاهرات کنندگان روسیه توسط پلیس سرکوبگر بازداشت شده اند. اکنون تظاهرات ضد پوتین و ناتو در حال جهانی شدن است. این همان جبهه انسانیت در برابر توحش سرمایه داری به طور کلی و قطب‌های ارتجاعی آن به طور اخص است.

پوتین و ارتش متجاوز روسیه تا همین امروز ناکام مانده اند. علی رغم یورش وحشیانه هوایی و زمینی و ریختن موشک‌های پی در پی بر سر مردم در شهرهای مختلف اوکراین، مردم همچنان در دفاع از زندگیشان مقاومت می‌کنند و ارتش متجاوز را در خیلی از مناطق زمین‌گیر کرده اند.
باوجود خسارات جانی و مالی زیادی که مردم اوکراین متحمل شده اند، اما نه روسیه و نه ناتو نمی توانند پیروز این میدان باشند. تردیدی نیست که تجاوز روسیه به اوکراین شرایط و بهانه ای را فراهم آورده تا پیمان قطب غرب و ناتو که پس از پایان جنگ سرد دچار سستی شده بود را دوباره تا حدی مستحکم کند و سران آن مجال رجزخوانی در راستای حقنه کردن ضرورت پیمان ناتو در دوره حاضر یابند.
این پیام بایدن به مردم آمریکا در روز 24 فوریه 2022 است: “تمام جهان نظاره‌گر اقدامات پوتین در اوکراین است… ما به همراه متحدان خود قدرتمندتر از این بحران خارج خواهیم شد و تاریخ در مورد پوتین قضاوت خواهد کرد”.
اما در این پیام بایدن به عنوان رئیس جمهور سرکرده ناتو، به صراحت نگرانی و عجز موج می زند و به نوعی التماس برای کسب اعتماد مردم آمریکا و کشورهای اروپای غربی به ناتو را در خود دارد.
آمریکا و هم پیماناش در ناتو خود به روشنی می بینند که به راحتی نمی توانند برای قطب خود اعاده حیثیت سیاسی-نظامی کنند. هم قطب روسیه-چین و هم قطب ناتو پس از تجاوز روسیه به اوکراین، مخرب بودن و مضر بودنشان برای بشریت آشکارتر شده و در برابر نفرت جهانی مردم خواهان آرامش، صلح، رفاه و آزادی قرار گرفته اند.
بشریت متمدن دارد به راه حل پایان دادن به جنگ، کشتار، تجاوز نظامی و کل لجنزاری که نظام سرمایه داری در دنیا ایجاد کرده است، نائل و نزدیک می شود. تشکیل جبهه انسانیت دارد به یک ضرورت برای خلاصی از لجنزار سرمایه داری تبدیل می شود و تنها راه همین است.

جوانمیر مرادی
1400/12/13

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها