۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

🔹گزارش کوتاهی از اعتراضات فرهنگیان در فرانسه

🔹گزارش کوتاهی از اعتراضات فرهنگیان در فرانسه

 

همبستگی ۷ سندیکای معلمان، ۳ تشکل دانش آموزان، یک تشکل والدین در اعتصاب عمومی برای بکار گیری نیروی جوان و عدم برخورداری از پک‌های بهداشتی کرونا در فرانسه

نزدیک به دو سال پس از آغاز بیماری دنیاگیرکووید ۱۹، دولت کنونی فرانسه به جای فراهم کردن امکانات در مدارس ابتدائی و دبیرستان‌ها، مرتب دستورالعمل‌های گاهی متناقض صادر کرده و بار آن را بر دوش معلمان و پرسنل مدارس انداخته است. آنان در اعتراض به این وضعیت با تشکیل یک اینترسندیکال (هماهنگی چند سندیکا) روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ را روز اعتصاب و تظاهرات اعلام کردند. در این اینترسندیکال ۷ سندیکای معلمان، ۳ سندیکا و تشکل دانش‌آموزان و ۱ تشکل والدین شرکت داشتند. موفقیت پیش‌بینی شده‌ی این اعتصاب کم‌سابقه چنان بود که حتا بازرسان و مدیران آموزش ملی نیز به شرکت در آن فراخواندند، کسانی که به ندرت دست به اعتصاب می‌زنند.

اف. اس. ئو (FSU) که بزرگ‌ترین سندیکای معلمان از لحاظ تعداد اعضاست در پایان روز اعلام کرد که ۷۵% معلمان دبستان‌ها و ۶۲% دبیرستان‌ها در اعتصاب بوده‌اند. همین سندیکا اعلام نمود که ۸۰% کارگرانی که در مدارس کار می‌کنند در اعتصاب بوده‌اند. وزارت کشور نیز عصر ۱۳ ژانویه اعلام کرد که در ۱۳۶ نقطه کشور ۷۷۵۰۰ معلم و پرسنل مدارس تظاهرات کردند. البته وزارت کشور همیشه تعداد شرکت‌کنندگان را به مراتب کم‌تر از واقعیت اعلام می‌کند.

سندیکای اف. اس. ئو. می‌گوید که دولت به جای ایمن کردن مدارس برای دانش‌آموزان، معلمان و پرسنل خدماتی ۲۰ ماه ماسک‌های پارچه‌ای تأمین نمود، اتوتست‌هایی به مدارس فرستاد که تاریخ مصرفشان گذشته بود، هیچ کاری برای تهویه اماکن آموزشی نکرد و اصلا اهمیتی به استخدام پرسنل جایگزین نکرد. سندیکای سود (SUD)، یکی دیگر از اعضای اینترسندیکال، افزود که دولت به جای پرسنل جایگزین به بازنشستگان و دانشجویان فراخوان داد.
ژان کاستکس، نخست‌وزیر راستگرای کنونی فرانسه که پیش از اعتصاب ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲ آن را «روزی از دست رفته» توصیف کرده بود مجبور شد نمایندگان معلمان در اینترسندیکال را به حضور بپذیرد. هر چند نخست‌وزیر چند قول به معلمان، از جمله تأمین فوری ۵ میلیون عدد ماسک FFP2 را داده است، اما به نظر می‌رسد که تشکلات معلمان بنا را بر ادامه اعتراضات گذاشته‌اند. زیرا اف. اس. ئو. در اطلاعیه‌ای که پس از دیدار با نخست‌وزیر منتشر کرد خواستار ادامه‌کاری متحدانه اینترسندیکال شد. سندیکای سود نیز از معلمان و پرسنل مدارس خواست که هر کجا می‌توانند از روز جمعه مجمع عمومی تشکیل دهند و برای ادامه جنبش خود تصمیم‌گیری کنند.
در پایان اضافه کنیم که یکی از سندیکاهایی که در اینترسندیکال معلمان حضور دارد سندیکای معلمان در کنفدراسیون نیروی کارگری یا FO است که روز ۴ ژانویه ۲۰۲۲ اطلاعیه‌ای در حمایت از اعتراضات سراسری معلمان ایران با اشاره به روزهای اعتراضی ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۲۳ دسامبر منتشر کرد. سندیکای نیروی کارگری خواهان آزادی معلمان زندانی از جمله اسماعیل عبدی شد.

چهار سندیکای عضو اینترسندیکال معلمان در اطلاعیه مشترکی که پیش‌تر منتشر کرده بودند، اعلام نمودند که در اعتراضات سراسری که قرار است روز ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ برای افزایش دستمزدها و بازنشستگی‌ها در دو بخش خصوصی و دولتی در سطح فرانسه انجام شوند، شرکت خواهند کرد. این سندیکاها عبارتند از: اف. اس. ئو. (FSU)، سود (SUD)، اف.اُ. (FO) و ث. ژ. ت. (CGT).
مبارزه فرهگیان در فرانسه ادامه خواهد داشت.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها