۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ادامه اعتصاب سراسری پزشکان طرحی مناطق محروم

ادامه اعتصاب سراسری پزشکان طرحی مناطق محروم

در ادامه اعتصاب سراسری پزشکان طرحی مناطق محروم، برخی از آنان روز پنجشنبه نیز با انتشار تصاویر، پلاکاردها و ویدیوهایی به وضعیت حقوقی خود اعتراض کردند و نسبت به استمرار این وضعیت برای حوزه سلامت کشور هشدار دادند.

در تصاویری که این پزشکان طرحی منتشر کرده‌اند پلاکاردهایی در دست دارند که از جمله بر روی آنها میزان اولیه دستمزد ماهانه و مبلغ کارانه به همراه پرداخت نهایی به آنان درج شده است.

این پزشکان در ویدیوهای منتشر شده توضیح داده‌اند چگونگی مالیاتی که از آنها گرفته می‌شود، موسوم به مالیات پلکانی، به همراه تاخیرهای بیش از شش ماهه در پرداخت کارانه شرایط نامطلوب کاری را برای آنها پدید آورده است.

اعتراض «متخصصان طرحی ضریب کا در مناطق محروم» از چندین ماه پیش آغاز شده و شماری از آنان روز چهارشنبه دست به اعتصاب سراسری زدند و از ویزیت بیماران غیر اورژانسی خودداری کردند.

روزنامه ایران چند روز پیش، دهم بهمن، در گزارشی درباره وضعیت این پزشکان نوشت: « پزشکان متخصص در تهران در مراکز خصوصی ۱۰ درصد مالیات می‌دهند، اما از یک پزشک متخصص که در یک منطقه دوردست و محروم ارائه خدمت می‌کند تا ۳۵ درصد مالیات گرفته می‌شود.»

پزشکان معترض در ویدیوهایی توضیح داده‌اند اگر حقوقشان بین هشت تا ۱۰ میلیون تومان باشد، کارانه‌ای حدود پنج میلیون تومانی را با تاخیری بیش از شش ماه دریافت می‌کنند. اما مالیاتی که به این مبالغ تعلق می‌گیرد هر پزشکی را از کار در مناطق محروم و بیمارستان‌های دولتی گریزان می‌کند.

علاوه بر اعتصاب پزشکان طرح در مناطق محروم، روز چهارشنبه شمار دیگری از کادر درمانی در شهرهای مختلف نیز تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

از جمله رزیدنت‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان به دلیل عدم پرداخت کمک هزینه تحصیلی تجمع کردند.

در همین روز پرسنل و کارمندان بیمارستان مهرگان مشهد نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مشخص نبودن وضعیت کارشان تجمع کردند. به گفته آنها، با وجود دو ماه از وضعیت بلاتکلیف بیمارستان و تعلیق کارکنان، هیچ یک از مسئولین مربوطه حاضر به پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات مطرح شده نیست.

چند روز پیش، نهم بهمن، نیز پرستاران و کادر بهداشت و درمان نیز تجمعاتی گسترده در شهرهای ایران در اعتراض به قراردادهای ۸۹ روزه برگزار کردند.

بنابه گزارش‌های منتشرشده، با فروکش کردن موج کرونا در کشور موج جدید پایان دادن به قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران و بیکاری آنها آغاز شده است.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها