۹ فروردین, ۱۴۰۳

به زندان انداختن کارگر شهرداریِ کوت‌عبدالله بخاطر پیگیری مطالبات؛ هشداری به کارگران تمام شهرداریها!

به زندان انداختن کارگر شهرداریِ کوت‌عبدالله بخاطر پیگیری مطالبات؛ هشداری به کارگران تمام شهرداریها!

در خبرها آمده است که اخیرا کارگران شهرداری کوت عبدالله بخاطر حقوقهای معوقه برج‌های ۹و۱۰ و ۱۱ و همچنین بخاطر واریز شدن ناقص حق بیمه‌ی آن‌ها بمدت ده روز دست به تجمع اعتراضی در مقابل استانداری اهواز میزنند. نمایندگان آنها از طرف دادستانی احضار میشوند. وقتی یکی از نمایندگان به بازرسی میرود بخاطر شکایتی که از کارگران معترض شده است بازداشت میشود. برای کارگرِ بازداشت شده یک میلیارد تومان وثیقه تعیین میشود و چون کارگر نمیتواند این وثیقه را پرداخت کند، زندانی میشود. به گفته کارگران، شهرداری ادعا میکند که “شکایت” از طرف شهرداری نبوده است. اما برای کارگران مهم نیست که چه ارگان و یا سازمانی از کارگران شکایت کرده است؛ شهرداری کوت عبدالله و یا پیمانکار. احضار نمایندگان کارگران شهرداری کوت عبدالله از طرف دادستانی، بازداشت یکی از کارگران، آزادی این کارگر به شرط تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی و بالاخره زندانی شدن این کارگر بخاطر نداشتن وثیقه؛ همه اینها یک عمل بیشرمانه و هشداری جدی نه تنها به کارگران شهرداریِ کوت عبدالله بلکه برای حدود نیم میلیون کارگران شهرداری‌ها در کشور است. امروز نوبت کارگران شهرداری کوتِ عبدالله، فردا نوبت کارگران شهرداری در دیگر شهرها است!

کارگران شهرداری در شهرهای مختلف ایران سابقه طولانی از تلاش و مبارزه برای احقاق حقوق خود دارند. محور مشترک همه این اعتراضات، اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه، قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی و شرایط اسفناک کاری است. برای نمونه تنها در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۹ کارگران شهرداری برای پیگیری خواستها و مطالباتشان در حداقل پانزده شهر یعنی در شهرهایی چون تهران، کرج، اهواز، شاهین شهر، بجنورد، مشهد، بندر امام، اروند کنار، منجیل، سراوان، خرمشهر، یاسوج، کوت عبدالله، گلستان و روانسر دست به اعتصاب و تجمع زدند. از طرف دیگر، شهرداری‌ها در شهرهای مختلف بارها اذعان کرده‌اند که توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارند و اینکه نهادهای دولتی نیز بدهی‌های خود را به شهرداری‌ها نمیدهند. مسعود نصرتی،  قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور،«نبود اعتبارات و بودجه لازم» و «فساد مالی و اداری» را دو مشکل عمده شهرداری‌ها عنوان میکند. اما بقول کارگران کوت عبدالله تاوانِ کمبود بودجه‌ی شهرداری را کارگران نباید بدهند. “هر کارگری کار می‌کند تا حقوق بگیرد، ما کار می‌کنیم اما نه حقوق‌مان را کامل می‌دهند و نه حق بیمه‌ی ما را کامل پرداخت می‌کنند”.

بازداشت و تقاضایِ واگذاری وثیقه یک میلیارد تومانی از نمایندگان کارگرانی که بخاطر طلبِ ماه‌ها حقوق معوقه اعتراض میکنند؛ و بدنبال آن به زندان انداختن آنها بخاطر عدم توانایی به گرو گذاشتن این مبلغ؛ تنها گوشه‌ای از سیاست های کلی دست اندرکاران حکومتی است که قادر به جوابگویی هیچ یک از مطالبات کارگران و دیگر اقشار محروم جامعه نیست. هراسان از شروع اعتراضات و اعتصابات سراسری، تنها راه را سرکوب هرچه بیشتر این مبارزات میداند. از طرف دیگر برای کارگران شهرداری کوت عبدالله و دیگر کارگران شهرداری در دیگر شهرها تنها راه مقابله با این حمله سراسریْ مقاومت و مبارزه سراسری و در اتحاد با دیگر کارگران و مزدبگیران جامعه است.

 

هیئت تحریریه‌ی رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها