۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

بیانیه همبستگی «سی‌آی‌ای‌اس» با مردم ایران

بیانیه همبستگی «سی‌آی‌ای‌اس» با مردم ایران


۵ دسامبر ۲۰۲۲

انجمن آموزش تطبیقی و بین المللی (CIES), در همبستگی با مردم ایران می‌ایستد و خواستار توقف فوری سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سیاسی مشروع است. بیش از یک ماه است که ایرانیان شجاعانه با سازماندهی تظاهرات گسترده در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها، حکومت استبدادی، مردسالار و قوم‌گرایی حکومت را به چالش می کشند.

سی‌آی‌ای‌اس، عمیقاً از سرکوب وحشیانه اعتراضات، حبس‌های دسته جمعی و قتل‌های پس از مرگ ژینا (مهسا) امینی ۲۲ ساله نگران است. امینی به اتهام عدم رعایت حجاب مطابق با استانداردهای دولتی توسط «پلیس اخلاق» ایران در تهران دستگیر شد و بعداً در حین بازداشت پلیس جان باخت. از آن زمان، مردم در ایران اعتراضات و اقدامات سیاسی متعددی را در فضاهای عمومی به راه انداخته‌اند و خواستار تحقق شعار «زن، زندگی، آزادی»، الهام‌ گرفته از شعار اصلی فمینیستی کردی «ژن، ژیان، آزادی»، شده‌اند. شدت خشونت دولتی به ویژه در واکنش‌های دولت در مناطقی با جمعیت زیادی از اقلیت‌های ملی (کرد و بلوچ) و مذهبی (سنی) آشکار شده است. از ۴ نوامبر تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ و در غیاب پوشش رسانه‌ای دقیق، دست‌کم ۳۰۰ نفر در اعتراضات توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که در میان کشته‌شدگان دست‌کم ۲۷ کودک شامل سارینا اسماعیل‌زاده (۱۶ ساله) اسرا پناهی (۱۶ ساله) و نیکا شاکرمی (‌۱۷ساله) می‌باشد.

معلمان و دانش‌آموزان نقش مهمی در این اعتراضات مردمی و اعتراضات پیشین در ایران داشته‌اند. معلمان ایرانی، مدت‌ها در جنبش معلمی ایران فعال بوده‌اند، در اعتراض به مرگ و دستگیری دانش‌آموزان، بیانیه‌های عمومی صادر کرده و خواستار اعتصاب شده‌اند. مؤسسات آموزشی، مدارس و دانشگاه‌های ایران، مکان‌های اولیه اعتراض، و البته نظارت، بازداشت و پیگرد بوده‌اند. ویدیویی از بچه‌های مدرسه‌ای که حجاب اجباری خود را برداشته‌اند و در حالی که شعار می‌دهند یک سخنران دولتی را دنبال می‌کنند، شجاعت و هوشیاری انتقادی نسل جدیدی از دانش‌آموزان را نشان می‌دهد که برای ارزش‌های خود می‌جنگند و مربیان خود را آموزش می‌دهند. برخی از این دانش‌آموزان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، در حالی که (برخی) مدیران مدرسه‌ها علیه چند تن از دانش‌آموزان گزارش‌هایی کرده‌اند که موجب شده تعدادی از دانش‌آموزان (بازداشت شده) به «مراکز بازپروری» فرستاده شوند. نیروهای امنیتی دولتی همچنین یورش‌های خشونت‌آمیزی به مدارس انجام داده‌اند که امنیت و رفاه روانی کودکان ایرانی را به خطر انداخته‌اند. دانشگاه‌ها نیز شاهد حملات هماهنگ دولتی علیه دانشجویان از جمله حمله به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران بوده‌اند. گزارش‌ها برآورد می‌کنند که تاکنون بیش از ۱۷۰ دانشجو دستگیر شده‌اند. در اعتراض‌های پیشین نیز، دانشجویان معترض شناسایی و از مؤسسات آموزشی حذف شده‌اند. کسانی مانند علی یونسی و امیرحسین مرادی، به دلیل مخالفت‌های غیرقانونی بدون طی مراحل قضایی مناسب زندانی شده‌اند.
در مواجهه با اعتراضات گسترده، دولت ایران اتصال اینترنتی و دسترسی به رسانه‌های اجتماعی مختلف از جمله توییتر، اینستاگرام و واتساپ را محدود کرده است. این تاکتیک سانسور، هم توانایی مستندسازی و هم‌رسانی سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها توسط دولت ایران، و هم دسترسی ایران به منابع آموزشی و دسترسی و تحرک جهانی دانشجویان و اساتید را محدود می‌کند. در داخل کشور، دانشجویان ایرانی در صورت مبارزه برای حقوق خود با پیگرد مواجه می‌شوند و زمانی که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند، برای دریافت ویزا و عبور از مرزها با مشکلات شدید مواجه می‌شوند.
سی‌آی‌ای‌اس، اهمیت آزادی بیان، گردهمایی و جنبش را برای همه اساتید و دانشجویان در سراسر مرزهای جهانی به رسمیت می شناسد. ما اهمیت محدود نکردن دسترسی به منابع آموزشی آنلاین و رسانه‌های اجتماعی، چه توسط دولت ایران و چه توسط سایر کشورها را درک می‌کنیم. ما مربیان، به ویژه آنهایی که در مؤسسات آموزش عالی هستند را، تشویق می‌کنیم تا با بحث در مورد موضوع در کلاس‌های درس و انجمن‌های آموزشی مختلف، نسبت به این موضوع آگاه شوند و حمایت‌های سازمانی لازم را برای دانشجویان و جوامع ایرانی خود شناسایی کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها