۹ فروردین, ۱۴۰۳

چرا دبیر اجرایی خانه کارگر یزد خواهان “فاتحه” خواندن برای وزارت کار است!

چرا دبیر اجرایی خانه کارگر یزد خواهان "فاتحه" خواندن برای وزارت کار است!

دبیر اجرایی خانه کارگر یزد میگوید هنگامی که معاون وزیرکار در مقابل دوربین صداوسیما و چشم مردم اعلام می‌کند که خط فقر ۴ میلیون تومان است و با اصرار بیهوده از این ادعای خود دفاع می‌کند، “باید فاتحه وزارت کار را بخوانیم”. دهقانی با اعلام اینکه بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۶۰درصد جامعه زیر خط فقر قرار دارند، میگوید بسیار جای تاسف دارد که معاون وزیر کار معتقد است با ۴ میلیون تومان می‌توان زندگی کرد، در صورتی که ۴ میلیون تومان هزینه‌های نیمی از روزهای ماه را تامین نمی‌کند. به اعتقاد دهقانی شرایط بحرانی امروز ناشی از مدیران ناکارآمد و مدیریت اتوبوسی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. راه حل از نظر ایشان چیست؟ دهقانی خطاب به رئیس دولت سیزدهم میگوید “کاش با کسانی که شناخت درستی از رابطه کارگر و کارفرما، تولید و بنگاه اقتصادی دارند، مشورت می‌کردید و از آن‌ها می‌خواستید مدیرانی توانمند و کارآمد را به شما معرفی کنند”.

باید به دهقانی گفت که او تلاش مذبوحانه ای میکند که با حمله به معاون وزیر کار میخواهد کل این سیستم اقتصادی، که البته او و معاون وزیر کار هم جزو آن هستند، و بیش از چهار دهه است که باعث فلاکت و بدبختی کارگران شده است را از زیر ضرب نجات دهد. اقتصاد ایران سال هاست که در “شرایط بحرانی” قرار گرفته است. به گزارش اقتصاد ۲۴، آمار‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در دهه اخیر چیزی “نزدیک به صفر” بوده است. این گزارش در ادامه مینویسد با اینحال وضعیت قدرت خرید مردم به “مراتب از این هم بدتر” و به طور میانگین ۳ تا ۴ برابر بدتر از ۱۰ سال پیش شده است. یا به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، ایران امروز در “خطرناک ‌ترین نقطه تاریخی تورم در چهار دهه اخیر” قرار دارد و اگر از این مراحل تورم ۵۰ یا ۶۰ درصدی عبور کند، کنترل آن به صورت تصاعدی سخت می‌شود و می‌تواند به یک “ابرتورم” منجر شود.
همه کارگران خیلی خوب میدانند که این تورم ۶۰ در صدی و این جامعهِ ۶۰ درصد زیر خط فقر حاصل سیستم اقتصادی است که فساد، دزدی، غارتِ دستمزد کارگران، رشوه خواری، مدیران نالایق همگی اجزای آن هستند. سیستمی که دولت ها و مجلس ها یکی بعد از دیگری در این فلاکت نقش خود را بازی کرده اند. گیرم بجای معاون وزیر کارْ “مدیرانی توانمند و کارآمد” موردِ نظر دهقانی،  بجایِ خط فقر چهار میلیونی، خط فقر را ۱۰ میلیون اعلام میکردند ولی مگر غیر از این است که عاقبت “نمایندگان کارگری” مثل دهقانی در موقع مذاکره با نمایندگان کارفرمایان و دولت به دستمزد چندین بار زیر خط فقر به توافق میرسیدید. کاری که سالهاست انجام داده اند.

واقعیت آنست که کاسه صبر کارگران و دیگر مزد بگیران جامعه به سر رسیده است. باید به آقای دهقان و دیگر فعالین کارگری در نهادهای دست‌ساز حکومتی نظیر خانه کارگر و شوراهای اسلامی گفته شود که آنها بهتر است به فکر خودشان باشند چرا که در اولین فرصتی که توازن قوا به نفع کارگران عوض شود کارگران با تشکلات واقعی و مجامع عمومی خود فاتحه همه این نهادهای دست‌ساز حکومتی را خواهند خواند.

گروه ادمین رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها