۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

کارگرانی که در هیچ قانونی جایی ندارند

کارگرانی که در هیچ قانونی جایی ندارند

✍️ پروین محمدی

شورای عالی کار با کلی شعبده بازی پایه دستمزد رسمی کارگران مشمول قانون کار، یعنی حداقل بگیران جامعه  را ۵ میلیون و ۳۰۰ تعیین میکنند و با آب و تاب رقم ۸ میلیون و ۳۰۰ تومان برای کارگران متاهل و با دو فرزند را برجسته می‌کنند. جوری که جامعه رقم ۵ میلیون و خورده‌ای را فراموش کند و در ذهنش رقم ۸ میلیون جایگزین شود. اما واقعیت روابط کار جامعه و هزینه زندگی آن با ذهنیت سازی و شعبده بازی انجام نمی‌شود و خط فقر بالای ۲۰ میلیون هر روز با تورم بیش از ۵۰ درصدی موجود، بالاتر می‌رود و بیش از نیمی از کارگران شاغل بخصوص زنان کارگر از دریافت حداقل های قانون کار محروم هستند. در یکی از آگهی های شهر گرمسار که در کانال تلگرام رسمی شهر، منتشر شده آمده است: ” نیازمند همکار خانم جهت فروشندگی و کار با کامپیوتر داخل شهر هستم. 

تایم صبح و عصر

کار با کامپیوتر

روابط عمومی بالا

حقوق ۳/٠٠٠/٠۰٠

با دقت به این آگهی توجه کنید 

“همکار خانم” یعنی صف اول بردگی مزدی و فرار از قانون کار موجود خانم ها هستند و در ادامه از کارگر مربوطه  دو شغل همزمان را طلب می‌کند، یکی فروشندگی با روابط عمومی بالا و دیگری کار با کامپیوتر. 

زمان کار” صبح و عصر ” یعنی از ساعت کار مجاز در قانون کار (در هفته ۴۴ ساعت ) خبری نیست، روز تعطیل وجود ندارد.

کارگر بیمه نیست و کارفرما با افتخار اعلام میکند: ۳ میلیون حقوق !!!! و از حداقل حقوق چندین برابر زیر خط فقر مصوبه شورای عالی کار نیز خبری نیست.

این وضعیت میلیونها کارگر در بخش‌های کارگاهی و خدمات بویژه زنان است که بدلیل زن بودن طوق بردگی مطلق را در این کشور بر گردنش میاندازند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها