۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گلرخ ایرایی به ۷ سال زندان و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

گلرخ ایرایی به ۷ سال زندان و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد

گلرخ ایرایی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که از ۲۰۰ روز پیش در زندان بسر می‌برد، با حکم قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیزی (بابت اتهام اجتماع و تبانی ۶ سال حبس، بابت اتهام تبلیغ علیه نظام ۱ سال حبس)، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت حضور در تهران، ۲ سال ممنوعیت حضور در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات و ضبط گوشی تلفن همراه محکوم شد.

در صورت قطعی شدن این حکم در مرحله تجدیدنظر، از این میزان حبس، ۶ سال زندان در خصوص گلرخ ایرایی قابل اجرا خواهد بود.

در قانون مجازات جمهوری اسلامی حداکثر میزان مجازات تعیین شده برای اتهام اجتماع و تبانی ۵ سال حبس تعیین شده؛ اما قاضی افشاری گلرخ را بابت این اتهام به ۶ سال حبس محکوم کرده و عنوان کرده که به دلیل تکرار جرم در پرونده‌های پیشین این میزان حبس را صادر کرده. این درحالی‌است که گلرخ در هیچ‌کدام از پرونده‌های پیشین خود بابت اتهام اجتماع و تبانی محکومیت قطعی نداشته است. 

گفتنی‌ست نهادهای امنیتی و قوه قضائیه در این مدت بارها به شیوه‌های مختلف به گلرخ ایرایی و خانواده‌اش فشار آورده و گفته بودند تنها راه رهایی او از زندان نوشتن درخواست کتبی برای گرفتن عفو از رهبری است. درخواستی که هر بار با پاسخ رد از سوی گلرخ ایرایی مواجه شد. اکنون قاضی افشاری گفته چون گلرخ ایرایی درخواست عفو ننوشت با آزادی موقت او با وثیقه تا پایان مراحل دادرسی هم موافقت نمی‌کند.

 

گلرخ ایرایی اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از تحمل سال‌ها تحمل حبس از زندان آزاد شده بود؛ آزادی‌اش اما تنها چهار ماه دوام داشت و‌ روز ۴ مهر ۱۴۰۱ پس از شکستن در خانه‌اش همراه با ضرب‌شتم توسط نیروهای امنیتی بار دیگر بازداشت شد. او مدت‌ها در بازداشتگاه‌های پلیس امنیت، آگاهی شاپور و زندان قرچک ورامین بود و از روز ۸ آذر ۱۴۰۱ در بند زنان زندان اوین است.

جلسه دادگاه گلرخ ایرایی روز چهارشنبه ۱۴ دی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد و در جریان این جلسه، قاضی او را به «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» متهم کرد. قاضی افشاری در جریان جلسه دادگاه برای مصداق اتهامات انتسابی بدون وجود و ارائه هر گونه سندی گفته بود ایرایی و تعدادی دیگر از بازداشت‌شدگان بعد از حضور در خانه او و تشکیل جلسه، در اعتراضات شرکت می‌کردند. افشاری همچنین به توییت‌ها و پست‌ها و استوری‌های ایرایی در اینستاگرام ازجمله چند استوری درباره فراخوان‌ها برای حضور گسترده‌تر در خیابان و توییتی حاوی اصطلاح «رژیم کودک‌کش»، به عنوان سند برای اتهام اجتماع و تبانی استناد کرده بود. گلرخ ایرایی و وکیلش در دفاعیات خود گفته بودند که هیچ‌یک از این موارد مصداق اتهام اجتماع و تبانی نیست اما قاضی افشاری در پاسخ به آنها گفته بود سندی برای اثبات لازم ندارد و مهم برایش این است که موضوع برای خودش محرز شده!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها