۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

برپا خیز از جا کن بنای کاخ دشمن!

برپا خیز از جا کن بنای کاخ دشمن! دو کارگر ۲۰ سالهِ نانوایی به نام‌های سیروس حسین ‌پور و کریم محمدی در روستای نورآباد از توابع شهرستان ممسنی استان فارس بخاطر "مشکلات معیشتی و فقر مالی" در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت دست به خودکشی زدند.
video
play-sharp-fill

دو کارگر ۲۰ سالهِ نانوایی به نام‌های سیروس حسین ‌پور و کریم محمدی در روستای نورآباد از توابع شهرستان ممسنی استان فارس بخاطر “مشکلات معیشتی و فقر مالی” در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت دست به خودکشی زدند. در این رابطه این دو کارگر جوان و قبل از خودکشی با انتشار یک ویدیویی کوتاه و با گفتن “خداحافظ خداحافظ برای همیشه خداحافظ” مردم را از قصد خود مطلع کرده بودند. ما قبل از هرچیز درگذشت این دو کارگر جوان را به خانواده و دوستان و آشنایان آنها تسلیت میگوییم.

خودکشی این دو کارگر جوان در شرایطی صورت میگیرد که دست اندرکاران ریز و درشت حکومتی بارها ترس و وحشت خود را از عواقب گرانی‌های مایحتاج اولیه زندگی مردم ناشی از حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با یارانه‌ها ابراز کرده و به همدیگر هشدار داده‌اند. ترس و وحشتی آنچنان واقعی و قریب‌الوقوع که سرمقالهِ ” اعلام خطر جدی!”ِ روزنامه جمهوری اسلامی ” “طرح عرضه نان با کارت ملی” را به “جرقه” ای تشبیه میکند که دولت رییسی میخواهد به “انبار باروت” بیاندازد.

اما جواب دست‌اندرکاران حکومتی به این هشدارها چیست؟ سانسور و پرهیز از هرگونه انتقاد به دولت و “نظام”. بی جهت نیست که علیرضا حبیبی، یکی از مدیران شبکه صدا و سیما، به کارمندان این ارگان هشدار میدهد که «گرانی‌ها، نان، ماکارونی» و… «امنیتی» است و اینکه هرگونه انتقادی به دولت و نظام ” دیگر خطای بخشودنی نیست”. خطای نابخشودنی که عواقب آن اخراج از کار و زندان است و وقتی کارگران و دیگر اقشار محروم و مزدبگیر جامعه دچار این “خطای” نابخشودنی شده و “انبار باروت” خشم آنها منفجر میشود جواب آنها همان است که به خیزش توده‌ای آبان ۹۸ داده شد.

اما کارگران و دیگر اقشار محروم جامعه راهی بجز اتحاد و همبستگی، اعتصابات و اعتراضات سراسری برای مقابله با این همه دزدی و چپاولگری ندارند. باید برای این نبردهای بزرگ آماده شد. راه حل خودکشی نیست! باید سرود ” هم‌پاییم، هم‌راهیم، هم‌رزمیم، هم‌سازیم. جان بر کف برخیزیم، برخیزیم پیروزیم” همه جای ایران را به لزره درآورد.

هیئت تحریریه‌ی رسانه‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها