۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

تورم خردادماه به ۸۱ درصد رسید

اتحادیه

تورم در خرداد ۱۴۰۱ بالاترین تورم ماهانه پس از انقلاب بود

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن، با افزایش ۳۲.۳ درصدی، از ۸۱ درصد عبور کرد. نرخ تورم نقطه‌ای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز با افزایش ۲.۸ درصدی، به ۳۶.۸ درصد رسید.
در خرداد ۱۴۰۱، نرخ تورم نقطه‌ای سالانه نیز از ۵۲ درصد عبور کرد. این به معنای آن است که ایرانیان در این ماه، برای خرید کالاها و دریافت خدمات یکسان، ۵۲.۵ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال قبل هزینه کردند. منظور از تورم نقطه‌ای سالانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال قبل است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۱.۴ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱۲.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین خانوارهای روستایی با تورم ۵۸.۲ درصدی مواجه شدند که نسبت به ماه قبل، ۱۸.۱ واحد درصد بیشتر بود.
رشد ۱۲ درصدی تورم ماهانه خرداد
گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم ماهانه خرداد ۱۴۰۱ به ۱۲.۲ درصد رسید که این عدد در مقایسه با ماه قبل، ۸.۷ واحد درصد افزایش داشت. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز به ترتیب ۲۵.۴ درصد و ۴.۴ درصد بود.
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در خردادماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های هزینه‌ای مختلف، از ۳۸.۳ درصد برای دهک دهم تا ۴۲.۷ درصد برای دهک اول است.
در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه‌ روغن و چربی‌ها، گروه لبنیات و تخم‌مرغ و گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان بود. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز گروه‌ هتل و رستوران، مبلمان و لوازم‌خانگی و بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل بیشترین افزایش قیمت را داشتند
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، روز چهارشنبه اول تیر، گفت تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، شیوه کنونی پرداخت یارانه ادامه می‌یابد. منظور او از «زیرساخت‌های لازم»، آماده شدن کالابرگ یا همان کوپن است که دولت توزیع آن را وعده داده بود.
اگرچه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، یارانه ۳۰۰ هزارتومانی که دولت به نام «کمک‌ معیشت» به خانوارها پرداخت می‌کند، ارزش چندانی ندارد، همین مقدار یارانه هم قرار است با توزیع کوپن کمتر شود. رسانه‌های نزدیک به دولت هم این موضوع را تایید کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی که ۱۶ خرداد منتشر شد، به این موضوع پرداخت و نوشت: «دولت با کالابرگ الکترونیکی یارانه کمتری به لحاظ ارزش ریالی در اختیار مردم قرار می‌دهد.»
بر اساس این گزارش، اگر مصرف یک خانواده چهارنفره در طول یک ماه را به‌طور متوسط هشت لیتر شیر، یک شانه تخم‌مرغ، هشت عدد مرغ دو کیلویی و پنج لیتر روغن در نظر بگیریم، با توزیع کالابرگ الکترونیکی، به ازای هر خانواده چهارنفره حدود ۲۵۰ هزار تومان در جیب دولت می‌ماند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها