۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سازمان عفو بین‌الملل: مرگ جواد روحی، مشکوک است و باید «کمیته حقیقت‌یاب» تشکیل شود

سازمان عفو بین‌الملل: مرگ جواد روحی، مشکوک است و باید «کمیته حقیقت‌یاب» تشکیل شود

در واکنش به «مرگ مشکوک» جواد روحی در زندان، سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری «تحقیق و تفحص» و انجام «تحقیقات مستقل» درباره علت مرگ این زندانی سیاسی شد.

در بیانیه هشتم شهریور ۱۴۰۲ سازمان عفو بین‌الملل، مقام‌های جمهوری اسلامی متهم شده‌‌اند که جواد روحی را با مجموعه‌ای از «جرایم بین‌المللی»، از جمله «ناپدید‌سازی قهری»، «انفرادی» و «شکنجه»، قربانی کرده‌اند تا او وادار به «اعتراف اجباری» شود.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت «مرگ مشکوک» این «زندانی سیاسی» دربند جمهوری اسلامی، آن‌ را نشان‌گر «نقض نفرت‌انگیز حق زندگی در نظام جمهوری اسلامی» دانست.

چندی‌پیش سازمان عفو بین‌الملل «عوامل سپاه پاسداران» را متهم کرده بود که جواد روحی را در سلول‌های انفرادی زیر انواع شکنجه‌های جسمی و روحی، از جمله شلاق، تهدید به تجاوز و اعدام ساختگی قرار داده‌ بودند.

در بیانیه قبلی سازمان عفو بین‌الملل، وکیل جواد روحی در دادگاه تاکید کرده بود که این ویدئو ثابت نمی‌کند که او در تحریک یا مشارکت در آتش‌سوزی گسترده دست داشته و «اعترافات» او تحت فشار و با اجبار به دست آمده است و صدور احکام اعدام برای چنین جرایمی، آشکارا «حق حیات» را بر اساس «قوانین بین‌المللی» نقض می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها