۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کارگران ساختمانی کردستان خواستار «عودت» اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی به مجلس شدند

کارگران ساختمانی کردستان خواستار «عودت» اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی به مجلس شدند

کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی استان کردستان در نامه‌ای به شورای نگهبان تصمیم مجلس شورای اسلامی برای توقف دو ساله اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی، این تصمیم را خلاف اصول قانون اساسی و به زیان جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی در سراسر ایران دانستند.

آنها در این نامه با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیش از پنج سال است در نوبت بیمه قرار دارند، گفتند: سازمان تامین اجتماعی از قبل بیمه کردن ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی بعد از سال ۱۳۸۸، ۱۳ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار دارد.

این کانون در ادامه اقدام مجلس شورای اسلامی را برای اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی به فاصله کوتاهی پس از تایید اصلاحیه نخست در شورای نگهبان، متاثر از فشار «بساز و بفروش‌ها» عنوان کردند که «سالهاست کارگران ساختمانی را استثمار می‌کنند».

این کانون در ادامه با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که «بار مالی» بیمه کارگران برای کارفرمایان را کمتر از نیم درصد ارزش ملک ارزیابی کرده بود، نوشت: کارگران ساختمانی هشت درصد شاغلین را تشکیل می‌دهند در حالی که ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در این بخش رخ می‌دهد.

کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کردستان در پایان از شورای نگهبان خواست مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف اصلاحیه ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی را به دلیل اینکه باعث کاهش درآمد تامین اجتماعی و انتظار طولانی کارگران ساختمانی برای برخوردار شدن از بیمه خواهد شد، به مجلس بازگرداند.

مجلس در اصلاحیه‌ای که به تازگی تصویب کرده است به قانون مصوب سال ۱۳۹۳ بازگشته است که سهم کارفرمایان در پرداخت حق بیمه را کاهش می‌دهد. نمایندگان منتقد این اصلاحیه و کارگران می‌گویند که این تصمیم به دلیل تامین نظرات انبوه‌سازان ساختمانی که بر نمایندگان نفوذ زیادی دارند، گرفته شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها