۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

گزارش کوتاهی از سندیکای سولیدر

گزارش کوتاهی از سندیکای سولیدر

یا سود در فرانسه که روز دوشنبه درباره اعتراضات معلمان ایران منتشر کرده است

سه روز اعراضات بی سابقۀ آموزگاران در ایران

یک جنبش بی سابقۀ آموزگاران به مدت سه روز، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱ درایران جریان یافت. این جنبش از نظر تعداد شرکت کنندگان، تعداد شهرهائی که در آنها تظاهرات شد و اینکه تظاهرات از روز شنبه که اولین روز هفته در ایران است آغاز شد، بی‌سابقه بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از آموزگاران دعوت کرده بود که به مدت دو روز کلاس ها را تعطیل کنند و در داخل مدارس تحصن کرده و بالاخره روز ۱۳ دسامبر تجمع کنند. از این دعوت وسیعاً پیروی شد. روز اوّل، ۷۰ شهر و روز دوّم ۱۲۰ شهر اعتصاب کردند. روز ۱۳ دسامبر، تجمع آموزگاران بسیار وسیع بود به نوعی که در شهرهائی نظیر شیراز و سنندج هزاران نفر در تظاهرات خیابانی شرکت داشتند. در تهران، آموزگاران مقابل مجلس تجمع کردند، جائی که نیروهای انتظامی کوشیدند به آنها یورش ببرند ولی حملۀ آنها به عقب رانده شد. ولی پلیس سیاسی موفق شد رسول بداغی ، آموزگاری که به واسطۀ فعالیتهای سندیکائی‌اش قبلاً به هفت سال زندان محکوم شده بود را دستگیر کند.

در میان خواستهای آموزگاران، تقاضاهای افزایش مزد و پرداختی بازنشستگی قرار داشت. در حالی که یک دستمزد ماهیانۀ ۱۲ میلیون تومان (تقریباً ۳۷۵ یورو) معادل خط فقر است، مزد یک آموزگار با چندین سال سابقۀ کار ۷ میلیون تومان بیشتر نیست. آموزگاران خواسته‌های دیگرخود را رها نکردند و همچنان خواهان آموزش مجانی و افزودن سطح فرهنگ در آموزش هستند. آموزش از سال ها پیش هر روز بیشتر خصوصی و نا برابر می‌شود. بعلاوه آموزگاران خواهان آزادی همکاران زندانی خود هستند که در میانشان می توان اسامی اسماعیل عبدی، مهدی فتحی، محمدرضا رمضان‌زاده و رسول بداغی را ذکر کرد. مطالبات دیگر مربوط به نا مشخص بودن وضع آموزگاران غیر رسمی و عدم امکان تدریس به دانش آموزان در زبان مادری خودشان است. در ایران آموزش فقط به زبان فارسی رسمیت دارد حال آن که زبان‌های مختلف ترکی، کردی، عربی و غیره نیز وجود دارند.

در این سه روز، آموزگاران به اعتراض پرداختند و همزمان، دولت لایحۀ بودجۀ سال آینده را به مجلس می برد. در این بودجه فقط ۱۳ درصد افزایش برای آموزش ملّی در نظر گرفته شد حال آن که بودجۀ موسسات متعدد ایدئولوژیک حکومت ۱۸۰ در صد افزایش داشت.

یک موضوع قابل توجه در این سه روز تظاهرات، حضور دانش آموزان مدارس ابتدائی و دبیرستانی بود که برای حمایت از جنبش آموزگاران خود آمده بودند. در اصفهان، یکی از این دانش آموزان از ناحیۀ چشم شدیداً توسط نیروهای سرکوب که برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در اعتراض به بحران آب آمده بودند، مجروح و مصدوم شد. تظاهرات آب بالاخره سرکوب و متفرق شد.

آموزگاران سه روز تظاهرات وسیع برقرار کردند ولی این تظاهرات پایان نیافتند. در تجمع ۱۳ دسامبر این جمله به وضوح شنیده می شد که ا گر به مشکلات ما توجه نشود، کلاس ها تشکیل نخواهند شد.

۱۵ دسامبر ۲۰۲۱

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو شاخص

دسته ها